Wednesday, July 30, 2008

GURU : KERJAYA PILIHAN ATAU PILIHAN TERAKHIR



Semasa tahun pertama saya di universiti, seorang pensyarah pernah bertanya sama ada kami (saya dan rakan-rakan sekelas) benar-benar ikhlas mahu menjadi pendidik ataupun telah ketandusan pilihan akibat keputusan peperiksaan semasa di alam pra universiti kurang memberansangkan. Bagi saya, saya benar-benar pasti dengan pilihan saya dengan mengambil bidang pendidikan sebagai kerjaya kerana semua kelapan-lapan pilihan ke IPTA saya isi dengan jurusan Pendidikan. Saya pun tidak pasti sejak bila saya memasang cita-cita untuk menjadi seorang guru...

Apa yang saya ingat, minat untuk menjadi pendidik mula tumbuh apabila saya menjadikan guru-guru saya sebagai idola. Keperibadian mereka yang mulia, bersungguh-sungguh dan ikhlas dalam menyampaikan ilmu membuatkan hati saya tertawan dengan gelaran cikgu. Guru Kimia saya semasa di sekolah menengah adalah Pn Hasma dan Pn Wan Azizah. Mereka banyak menyuntik semangat dan minat saya dalam subjek Kimia sehinggalah saya mengambil bidang Pendidikan Sains (Kimia) di UPSI. Kesungguhan mereka dalam mengajar ditambah pula dengan imej Islamik yang mereka tonjolkan sangat berkesan dalam hati saya sehingga sering terngiang-ngiang nasihat mereka sampai sekarang. Kemudian, saya ditakdirkan pula belajar Kimia di matrikulasi dengan Pn Hayati sebagai pensyarah. Walaupun subjek tersebut agak sukar berbanding di peringkat SPM, berkat kesungguhan yang ditunjukkan oleh beliau saya cuba kekalkan motivasi untuk terus menguasai subjek tersebut. Ketiga-tiga mereka tidak banyak beza dari segi perwatakan dan pembawaan. Sifat keibuan yang tinggi dalam diri mereka membuatkan guru-guru saya ini tidak pernah jemu menasihati agar kami rajin berusaha. Ketiga-tiga mereka membawa imej muslimah yang baik yang sangat wajar dijadikan contoh oleh semua yang pernah bergelar pelajar mereka. Tanpa kata-kata yang banyak, hanya melalui tingkah laku sudah berjaya menyentuh hati manusia lain ke arah kebaikan. Itulah yang dinamakan dakwah bil hal.

Cita-cita untuk menjadi seorang guru pernah saya suarakan pada guru Matematik saya dahulu, En Abd Razak. Beliau juga antara guru yang komited dalam menjalankan tugas agar para pelajarnya memperoleh keputusan yang cemerlang. Sudah tentu, sebagai seorang guru beliau amat bersetuju dengan keputusan saya untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang pendidikan. “Welcome to the club”.. itu adalah ucapan beliau apabila mengetahui saya berjaya melanjutkan pelajaran di UPSI. Kedengarannya seperti amat mudah, tetapi hakikatnya belum saya selidiki. Berbeza halnya pula dengan guru Bahasa Arab saya yang saya panggil Ustaz Zahari. Beliau kurang bersetuju dengan keputusan itu kerana menurut beliau menjadi guru merupakan tanggungjawab yang besar serta menagih komitmen yang tinggi.

Kini saya fahami apa yang dimaksudkan oleh ustaz tersebut. Guru bukan sekadar seorang guru. Malah lebih dari itu. Mengajar adalah perkara yang mudah, tapi mendidik bukanlah suatu yang mudah. Memang benar, pelajar sekolah merupakan market dakwah yang luas tetapi adakah guru-guru menyedari dan berusaha menggunakan peluang yang mereka ada ini. Ini adalah persoalan yang saya tujukan buat diri saya sendiri. Jika dahulu, saya terdidik dalam suasana Islamik di SMKA, tetapi siapa tahu akan datang bagaimana suasana yang akan saya tempuh. Semua itu dalam percaturan Allah yang Maha Mengetahui segala yang terbaik buat hambaNya. Dan saya berharap saya akan dapat melakukan tanggungjawab saya sebagai guru yang benar-benar mendidik bukan sahaja menyampaikan ilmu. Doakan saya sahabat-sahabat...

Guru yang mendidik atau dalam bahasa Arabnya Murabbi. Bagi saya gelaran murabbi itu sangat agung dan mulia. Mendidik pelajar dari sudut ruhani, jasmani, minda dan spritual sehingga berjaya mengubah keadaan pelajarnya ke arah yang lebih baik merupakan tanggungjawab yang seharusnya digalas oleh setiap yang mengaku dirinya seorang pendidik. Apatah lagi, sebagai pendidik di Malaysia yang menjunjung Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang dengan jelas menyebut pendidikan di Malaysia adalah satu usaha yang berterusan dalam memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan sepadu bagi mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelak, rohani, emosi dan jasmani. Sehinggalah uasaha ini berjaya melahirkan rakyat Malaysia yang bertanggungjawab untuk menjamin kesejahteraan diri, masyarakat dan negara. Bukankah ini tidak jauh maknanya dengan apa yang diistilahkan sebagai Murabbi dalam sistem pendidikan Islam? Tetapi adakah saya akan mengambil perhatian serius dengan tanggung jawab yang besar ini? Tepuk dada, tanyalah Iman. Sekiranya saya telah memilih jalan ini sebagai pilihan saya, saya perlu menggalas tanggungjawabnya dengan ikhlas dan baik, bukan menjadikannya ibarat pilihan terakhir dalam kehidupan berkerjaya saya kelak.

Tuesday, July 29, 2008

PELBAGAI KECERDASAN 2-SAMBUNGAN

Masih lagi berkisar mengenai kisah Ijam.. entah mengapa saya sering merasa kasihan melihat Ijam yang kurang didampingi oleh rakan-rakannya yang lain. Mungkinkah kerana faktor fizikalnya yang agak besar dengan sifatnya yang pendiam telah menyebabkan dirinya terasing dari kalangan rakan-rakannya yang lain? Jadi, untuk cuba menarik perhatian rakan-rakannya terhadap kewujudan Ijam di dalam kelas, saya melantik Ijam sebagai ketua kumpulan untuk aktiviti amali. Kaedah ini sedikit mendatangkan hasil apabila saya lihat Ijam sudah memberikan sedikit perhatiannya di dalam kelas serta menunjukkan komitmen terhadap aktiviti dalam kelas.


Minggu ke tujuh di SMKHK adalah minggu hari sukan. Apabila tiba musim hari sukan, guru-guru pelatih macam kami memanglah akan jadi manusia paling sibuk. Tak tahula memang sibuk atau buat-buat sibuk! Tetapi hakikatnya dapat saya rasakan minggu tersebut merupakan minggu yang agak sukar. Pada minggu tersebut, pensyarah dari UPSI datang membuat pemerhatian pengajaran buat kali pertama ditambah pula jadual harian yang padat dengan latihan rumah sukan. Mujurlah guru-guru senior SMKHK amat prihatin dan sangat bertolak ansur dalam membahagikan tugas untuk hari sukan tersebut. Berkat kesabaran dan pertolongan rakan-rakan, Alhamdulillah saya berjaya juga menempuhi mingu sukar itu.


Selepas selesai urusan pemerhatian pengajaran tersebut, otak saya berputar ligat pula memikirkan sepanduk yang bakal dibawa semasa perbarisan rumah sukan nanti. Sepanduk yang lama sangat usang dan perlu dibuat yang baru. Mungkin sepanduk ini boleh meransang juri untuk memberi markah lebih untuk rumah kami nanti! Para pembaca mungki tertanya-tanya apakah kaitan Ijam dengan hari sukan? Nah, inilah jawapannya. Di saat-saat saya buntu memikirkan sepanduk tersebut, saya teringatkan Ijam, pelajar saya dalam kelas 1 H...Ini satu peluang, fikir saya.


Saya memujuk Ijam untuk membantu saya melukiskan gambar helang pada sepanduk perbarisan rumah kami, walau hakikatnya Ijam bukan anggota rumah kami. Ijam dengan senang hatinya setuju membantu kerana tatkala rakan-rakannya yang lain sibuk membantu guru-guru lain menyiapkan kostum perbarisan Ijam hanya mampu memandang kerana Ijam tidak dipelawa untuk menyertai mereka. Selepas mendapat pelukisnya, saya bergegas pula ke pekan Tapah untuk membeli kain putih serta cat untuk membuat sepanduk.


Seharian Ijam, saya, Shida (rakan guru pelatih saya) serta ketua kelas Ijam (Najman) yang juga merupakan ahli rumah sukan saya menyiapkan sepanduk tersebut dengan bantuan beberapa pelajar lain. Saya kagum dengan komitmen yang ditunjukkan oleh mereka. Mereka mengurung diri dalam bilik stor untuk menyiapkan sepanduk yang akan digunakan keesokan harinya. Mereka hanya keluar untuk makan (selepas saya paksa) dan keluar untuk solat. Dan hasilnya, sepanduk tersebut berjaya membawa tuah pada kumpulan perbarisan kami! Tanpa kostum yang indah berwarna-warni, rumah kami berjaya mendapat juara dalam pertandingan perbarisan! Jika mahu dibandingkan dengan persatuan unit beruniform lain, mereka lebih handal dalam keseragaman perbarisan. Nasib telah menyebelahi kami. Terasa usaha selama seminggu yang sukar ini amat berbaloi. Syukur pada Allah.


Seusai diumumkan pemenang saya cuba mencari Ijam untuk mengucapkan terima kasih. Tetapi keadaan yang sedikit kelam kabut dengan tugas saya sebagai pencatat pemenang acara trek membuatkan saya terlupa. Minggu seterusnya barulah saya berpeluang berbuat demikian pada Ijam. Saya memuji hasil kerjanya dan memuji kesungguahan serta komitmen yang diberikan. Alangkah baik jika Ijam amalkan kesungguhan ini dalam kelas, detik hati saya. Saya gembira bukan sahaja kerana kemenangan rumah kami, tapi kerana Ijam sudah mula cuba bergaul dengan rakan-rakannya dan mula menunjukkan minat dalam kelas saya! Ijam sudah mula diterima oleh rakan-rakannya. Barulah saya faham pembelajaran bukan hanya di dalam kelas semata-mata. Hari sukan tersebut berjaya membuktikan kecerdasan visual-ruang yang ada pada Ijam menjadi penyuntik semangatnya untuk belajar Sains selepas itu.


Dan sekiranya Ijam terbaca artikel ini, cikgu harap Ijam faham cikgu bukan mempergunakan Ijam untuk capai kemenangan, tapi cikgu mahu Ijam tahu bakat itu perlu terus digilap untuk bawa kemenangan yang lebih bermakna dalam hidup Ijam pada masa akan datang.

Tuesday, July 29, 2008

PELBAGAI KECERDASAN 1

Apabila membelek semula nota-nota kuliah mengenai teori pelbagai kecerdasan yang diperkenalkan oleh Howard Gardner (1983) untuk membimbing para pelajar, saya kurang percaya. Mungkin kerana pengalaman belajar saya di alam menengah hanya tertumpu pada satu jenis kecerdasan yang dipanggil kecerdasan linguistik (bahasa), iaitu saya hanya mampu menggunakan otak untuk membaca nota, memahami, ingat dan jawab soalan. Ini bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana setiap insan mempunyai gaya pembelajaran tersendiri. Rakan-rakan di sekolah menengah dahulu menganggap saya pintar, sebenarnya bukan pintar tetapi saya sering membuat latihan sendiri dan ingat jawapannya supaya apabila soalan peperiksaan yang mirip-mirip dengan latihan yang pernah saya buat, saya sudah bersedia untuk menjawabnya! Untuk entri kali ini saya berminat untuk berkongsi kisah seorang lagi pelajar yang amat minat melukis dan kaitannya dengan teori pelbagai kecerdasan.


Biarlah saya namakan pelajar ini dengan Ijam. Beliau adalah pelajar tingkatan 1 H dengan ranking kelas di kedudukan nombor dua dalam tingkatan. Saya rasa, mengajar kelas kedua terawal ini mudah, berbanding kelas paling akhir. Tetapi sangkaan saya ini agak meleset bagi beberapa orang pelajar dalam kelas ini pada hari pertama saya masuki. Fikiran saya tertumpu pada seorang pelajar yang kelihatan selesa bersendirian dan kurang mengendahkan persekitaran. Saya rasakan Ijam seorang yang kurang yakin berkomunikasi dengan orang lain atau dengan kata kecerdasan interpersonalnya kurang.


Sepertinya Ijam bosan dengan aktiviti memperkenalkan diri pada hari ini. Saya tidak dapat mengesan siapakah rakan yang paling rapat dengannya untuk saya merisik mengenai Ijam dengan lebih mendalam. Tetapi di hujung kelas pertama tersebut, saya dapat tahu bahawa Ijam sangat minat melukis. Jadi selepas semua pelajar beredar daripada makmal untuk kelas hari itu, saya sempat berbasa basi dengan Ijam. “Ijam, lukiskan something untuk cikgu buat kenang-kenangan”..Ijam hanya sempat membalas ok sebelum saya terkejar-kejar keluar dari makmal untuk mendaki bukit ke kelas tingkatan 4 pula.


Pada minggu seterusnya, selepas kelas berakhir Ijam menghadiahkan saya sebuah lukisan kartun dengan dialog yang menyatakan bahawa beliau pernah menghasilkan komik semasa beliau di sekolah rendah. Erm, mungkin Ijam ada masa depan dalam bidang ini, tapi prioriti perlu diberikan untuk belajar buat masa sekarang. Saya berfikir sendirian sambil berkira-kira apakah teknik yang sesuai untuk saya gunakan buat pelajar yang bernama Ijam ini.

Tuesday, July 29, 2008

HADIAH

Entri kali ini pula mengenai kisah pelajar tingkatan 4 yang saya ajar. Saya dipertanggungjawabkan oleh PK 1 untuk mengambil alih kelas beliau untuk mengajar Matematik. Walaupun pada mulanya agak ragu-ragu kerana saya mengambil bidang Kimia di UPSI, saya cuba sedaya upaya untuk menjalankan amanah yang telah diberikan. Lagipun sebagai guru pelatih, saya anggap ini sebagai latihan kerana saya sudah maklum bahawa saya tidak semestinya akan mengajar Kimia apabila posting kelak. Bergantung kepada kekosongan guru di sekolah tersebut.


Saya dimaklumkan oleh PK, kelas ini merupakan kelas terakhir dalam tingkatan. Aduh, satu lagi cabaran. Shida, rakan sejurusan saya, turut diberikan kelas tingkatan 4, juga kelas Matematik. Kelas kedua terakhir dalam tingkatan! Nasib kami tidak jauh beza, jadi kami selalu berbincang bagaimana cara nak tarik perhatian pelajar-pelajar kami untuk belajar. Kesimpulan ringkas, untuk kelas seperti ini, kami perlu banyakkan aktiviti.


Jadual kami juga tidak banyak bezanya. Jadi kami telah merancang untuk menjalankan aktiviti kuiz inter-kelas antara kelasku dan kelas Shida. Sebelum hari yang dirancang tiba, kami cuba menyetarakan LO (Learning Outcome) supaya semua pelajar di kedua-dua kelas mempunyai tahap pengetahuan yang sama. Objektif saya melaksanakan aktiviti ini adalah untuk melihat semangat berpasukan mereka dan untuk melihat prestasi mereka sebelum saya dapat membuat keputusan tentang kaedah yang sesuai untuk digunakan untuk pengajaran seterusnya.


Sebelum hari pertandingan tiba, saya dan Shida mula menyuntik kata-kata semangat pada pelajar kami supaya mereka berusaha mencapai kemenangan. Sebenarnya, tidak lain tidak bukan, pesanan tersebut hanyalah bertujuan supaya mereka mengulangkaji di rumah. Kuiz tersebut hanya sekitar sub tajuk Significant Figure dan Standard Form. Sangat mudah. “ Please do as well as you can, prove that your class also can be a winner ”..”kamu mesti menang, jangan malukan cikgu” saya berkata dalam nada bergurau.


Hari pertandingan tiba. Saya dan Shida menyediakan 3 set soalan yang setara. Ketua kelas memilih set soalan yang terdiri daripada 3 soalan dengan pecahan. Soalan dibacakan oleh kami, dan pelajar dikehendaki menjawab satu persatu soalan dalam masa yang ditetapkan secara berkumpulan (mengikut kelas). Sebenarnya saya tidak terlalu mengharapkan kemenangan dari kelas saya buat kali ini. Saya lebih berminat untuk membentuk team-building mereka supaya mereka bersatu dan lebih bersedia untuk menempuh 2 tahun penting ini sebelum mereka menentukan hala tuju masing-masing lewat zaman persekolahan. Dalam kata lain, semoga mereka menjadi ibarat sebatang tubuh yang saling lengkap-melengkapi.


Selesai menjawab soalan pertama. Kedudukan masih seri di antara kedua-dua kelas. Namun hanya segelintir sahaja pelajar perempuan yang bertungkus lumus memikirkan jawapan. Saya provoke pelajar lelaki..”Agaknye kelas 4I ni tak ade pelajar lelaki. Sebab itu, pelajar perempuan je yang selalu dapat jawab”. Masuk soalan kedua, barulah saya dapat lihat mereka mula membentuk bulatan besar dan mereka lebih peka mendengar soalan yang diberikan agar tidak melakukan kesilapan. Mereka lebih berhati-hati. Suasana pertandingan sudah mula panas dengan sorakan daripada pelajar kedua-dua kelas. Dan sudah tentu pelajar kelas saya yang menjadi penyumbang besar suasana gamat tersebut. Saya tidak hairan, kerana dalam kelas pun memang mereka banyak cakap. Saya sedikit lega melihat reaksi tersebut. Bagi saya apabila mereka sudah mula terfikir untuk menang, mereka sudah bersedia untuk bertempur. Mereka sudah menunjukkan semangat berpasukan mereka.


Soalan kedua selesai dijawab dan kedudukan masih seri. Mereka semakin berdebar-debar. Saya sebagai guru lebih lagi. Walaupun tak harapkan kemenangan, tetapi harapan tersebut muncul juga melihatkan kesungguhan mereka berbincang. Dan apabila soalan ketiga selesai dijawab, pemenangnya diumumkan. Keputusannya, kelas saya mendahului 2 markah daripada kelas lawan dan keputusan ini juga dipersetujui oleh Shida. Satu keputusan yang tidak disangka. Markah mereka dinilai berdasarkan cara kerja serta jawapan yang betul.


Bukan keputusan itu sahaja menjadi kejutan buat saya pada hari itu. Selesai sahaja sesi penyampaian hadiah, seorang pelajar lelaki kelas saya menjerit dengan kuat, “cikgu, kami dah menang. Jadi hadiahnya saya nak cikgu” . Suasana terdiam seketika, saya pula sedang sibuk memungut ABM yang berterabur di dalam dewan. Saya berpura-pura tidak mendengar teriakan tersebut dan menyuruh mereka pulang segera ke kelas kerana masa sudah tamat. Dalam hati saya berkata, “tak perlulah aku sediakan hadiah lagi buat mereka, aku sudah cukup sebagai hadiah”..Mereka sebenarnya perlukan perhatian yang lebih..Saya dan Shida melangkah menuruni bukit SMKHK pulang ke bilik guru.

Tuesday, July 29, 2008

PERKONGSIAN YANG INDAH UNTUK DIKENANG

Perkongsian bukanlah sesuatu yang mudah untuk semua orang. Walaupun saya sebagai anak sulung dalam keluarga, saya tak mengenal erti berkongsi. Saya lebih mengenal erti kekuasaan apabila saya hanya mahu didengari dan diberi perhatian oleh adik-beradik saya yang lain. Mungkin lebih sesuai diistilahkan dengan mementingkan diri sendiri. Lagipun kami hanya empat beradik, bukanlah satu bilangan yang besar. Kebanyakan masa saya akan habiskan bersama adik perempuan saya, Lin. Lin amat memahami sifat kekuasaan saya kerana Lin selalunya akan mengalah dengan saya dalam banyak hal. Berbanding dengan anak sulung yang mempunyai 9 atau 10 orang adik di bawahnya, mereka mungkin lebih memahami makna perkongsian dalam hidup mereka.

Tetapi dimensi ini berubah apabila saya memasuki alam kampus. Menjejak kaki ke UPSI bukanlah satu pilihan yang salah dalam kehidupan saya walaupun pada awalnya saya sedikit kecewa kerana saya mempunyai angan-angan untuk membuat Ijazah Sains dan Pendidikan di UKM. Mengapa? Kerana di sinilah saya bertemu dengan ramai guru dalam kehidupan saya. Merekalah orang-orang yang penting dalam mengubah kehidupan saya ke arah yang lebih baik dari sebelumnya.


Guru pertama yang mengajar saya erti perkongsian adalah senior saya yang yang saya panggil kak Fatimah. Kami berbeza dalam bidang pengajian serta semester. Kak fatimah adalah mahasiswa jurusan Penddikan Sains (Biologi) yang usia pengajiannya tua setahun dari saya. Walaupun begitu, ukhwah yang terjalin dari lubuk hati membuatkan kami berkongsi hampir semuanya semasa di kampus, baik dari sudut material, suka, duka, ilmu dan pengalaman. Tetapi adatlah, yang tua selalunya memberi saham yang lebih besar dalam perkongsian tersebut, yang sesuai saya istilahkan sebagai pengorbanan. Jadi, kak Fatimah memang banyak berkorban untuk memahamkan saya dengan erti perkongsian.


Sebenarnya kesusahan semasa hidup di kampus yang mengajar kami erti perkongsian. Jika dikenang kembali, zaman muflis dahulu kami akan beli nasi satu polisterin penuh dengan lauk sambal telur atau sambal fishball utuk kami makan berdua pagi dan petang. Modalnya hanya RM 2. Jadi kami hanya membelanjakan RM 0.50 untuk satu kali makan. Itu pun sudah menjadi hidangan paling lazat seumur hidup kami. Jika kurang bernasib baik, mee segera sudah cukup bagi mengisi perut yang kosong, sementara menunggu bantuan PAMA (Papa dan Mama). Selalunya perkara macam ni akan terjadi apabila wang pinjaman pelajaran kami lambat masuk atau wang pinjaman pelajaran sudah habis. Apabila ada majlis jamuan makan percuma selepas mesyuarat, aktiviti atau majlis-majlis lain kelolaan kolej atau universiti sudah tentunya menjadi satu rahmat buat kami.


Semasa di UPSI, saya amat bersyukur dipertemukan dengan sahabat-sahabat yang amat memahami antara satu sama lain. Hubungan kami ibarat adik beradik, sangat rapat. Selain saya dan Kak Fatimah, kami juga dikelilingi junior-junior yang kami kenal semasa matrikulasi lagi dan kami berhubung sehingga bertemu lagi di IPT. Dengan kelebihan itu, dicampur pula dengan kebanyakan masa yang kami habiskan bersama dalam usrah dan program tarbiah, membuatkan hubungan kami amat erat ibarat air yang dicincang tidak akan putus. Cubit paha kanan, paha kiri pula yang terasa. Begitulah jika boleh diibaratkan. Kami ibarat 10 beradik yang sentiasa berkongsi suka dan duka. Kerana bilangan yang ramai ini, serta tekanan-tekanan yang melanda dalam perjalanan hidup kami, kami berupaya berkongsi tawa dan tangis bersama sehingga ke hari ini. Merekalah yang banyak mengajar saya erti perkongsian dalam hidup berjuang. Apa yang kita dapat perlu dikongsi bersama yang lain, kerana kita tidak tahu bila kita akan perlu pertolongan. Dan saat kita perlukan bantuan sentiasa akan ada tangan yang membantu, menunjuk arah ke jalan yang benar. Ini sedikit-sebanyak telah mengubah diri saya menjadi individu yang lebih dewasa dan sifat mementingkan diri sendiri mula saya hilangkan dari dalam diri.


Ramadhan yang bakal menjelma ini, lebih menggamit kerinduan terhadap mereka kerana kebiasaannya kami akan berjumpa pada waktu petang selesai kuliah akademik, berusrah dan bertanya keadaan masing-masing setelah seminggu tidak berpeluang berkumpul bersama-sama. Penat serta kegusaran dalam hati hilang sebaik menatap wajah masing-masing kerana di sini kami terus membina kekuatan untuk beramal untuk Islam. Dan pengalaman yang paling tidak dapat dilupakan adalah apabila bersama-sama berlari-larian meniti pintu kecil di belakang kampus menuju ke gerai favourite kami, Abuya apabila azan Maghrib mula berkumandang. Kami berkongsi rezeki lagi di sini. Ditambah pula dengan kemurahan hati Abuya membuatkan kami rasa macam nak berbuka puasa selalu di sana! Juadah yang biasa-biasa saja, kami rasakan terlalu enak kerana berkat perkongsian. Inilah yang dikatakan nikmat.


Konsep usrah yang meresap ke dalam jiwa setiap adik-beradik seagama ini amat mendalam. Menghayati tiga rukun usrah yang bermula dengan taaruf (perkenalan), tafahum (saling memahami), serta takaful (saling melengkapi) menggamit kerinduan saya pada salah seorang daripada kami yang telah dahulu pergi meninggalkan kami pada 9 Jun yang lepas. Tidak lengkap rasanya Ramadhan ini tanpa kehadirannya, namun saya sering mengingatkan yang lain dan diri sendiri hidup perlu diteruskan. Doa dan Al-Fatihah dari kami yang akan menemaninya di alam sana.