Saturday, August 30, 2008

GURU SEBAGAI ROLE-MODEL

Sudah lama tidak mencoretkan kata-kata dalam blog tercinta ni. Sebenarnya bukanlah sibuk. Masa Allah dah bagi 24 jam. Semua insan dapat peruntukan masa yang sama. Tapi bagaimana caranya saya menguruskan masa sejak akhir-akhir ni. Bermula pada awal Ogos, sehingga akhir Ogos banyak perkara penting berlaku. Mungkin bakal menjadi penentu kerjaya saya pada masa akan datang.

Sebenarnya banyak perubahan telah berlaku dalam sistem pendidikan di Malaysia. Antaranya ialah yang terbaru dan masih sedang berjalan adalah PIPP (Pelan Induk Pembangunan Pendidikan) yang telah dilancarkan di bawah RMK ke 9. Pelan ini adalah salah satu usaha penting bagi menjayakan modal insan berminda kelas pertama yang menjadi salah satu agenda dalam prinsip Islam Hadhari. Nah, begitu besarnya impak pendidikan dalam rencana pembinaan negara jika difikirkan semula. Bukan sahaja untuk difikirkan, malah untuk dihayati bersama.

Dan antara perubahan yang dibawa melalui PIPP adalah untuk memperkemaskan syarat pengambilan guru adalah sesuatu yang amat saya setuju. Dan inilah yang bakal-bakal guru atau lebih tepat bakal GSST (termasuk saya) tempuhi awal Ogos lalu. Kami perlu menghadiri temuduga penempatan GSST! Apabila saya bertanyakan pendapat rakan-rakan semasa di SMKHK dahulu mengenai soalan-soalan yang biasanya ditanyakan semasa temuduga, ramai yang terkejut (sebenarnya tidak tahu) mengenai temuduga sebelum penempatan ini. Saya berharap ini merupakan salah satu usaha positif pihak kementarian bagi melahirkan guru yang benar-benar layak menjadi role-model pada generasi muda kini.

Saya amat terkilan dan amat cemas apabila terbaca dua kisah dalam akhbar mengenai tingkah laku segelintir guru yang mengabaikan tanggungjawab ini. Terdahulu, seorang guru berasal daripada Wilayah Persekutuan tertangkap di Terengganu kerana menjalankan aktiviti tidak bermoral bersama pelajar sejenis dengan memaksa dan memberikan upah kepada mereka. Dan yang terkini di Johor, seorang guru lagi ditangkap kerana positif dadah. Dua insiden ini amat memalukan. Maka, tidak hairanlah jika masyarakat kini semakin mempertikaikan kewibawaan guru-guru dalam mendidik anak-anak mereka.

Saya teringat semasa berada di Tapah. Kebiasaannya kami serumah (terdiri daripada 4 orang) akan keluar ke pasar malam pada setiap hujung minggu kerana harga bahan-bahan basah agak murah berbanding di kedai biasa. Para peniaga di sana seakan-akan sudah kenal lama dengan kami, walhal baru tidak sampai sebulan kami menetap di sana. Soalan yang ditanya “Ye, cikgu. Nak beli apa?”. Kami akan berpandangan sesama sendiri, senyum dan bertanya macam mana pakcik kenal kami cikgu. Mereka hanya akan ketawa. Apabila masuk ke dalam kereta kami akan bertanya sesama sendiri “Pelik, macam mana mereka tahu kite ni cikgu? Ada cop ke muka kite ni cikgu”. Memang pelik, tanpa perlu diberitahu, masyarakat selalunya kenal cikgu, mungkin daripada anak-anak mereka, jiran-jiran, mahupun rakan-rakan.

Satu lagi semasa berada di cyber cafe. Disebabkan kemudahan internet di sekolah agak terhad, saya dan rakan serumah kerap mengunjungi cyber cafe di taman kami untuk melayari internet, mencari bahan-bahan pengajaran, check email dan kadang-kadang check friendster! Maklumlah, berpisah dengan rakan-rakan lama, hanya teknologi mampu mengubat kerinduan. Sedang khusyuk surfing, tiba-tiba ada suara menegur “Uisy, cikgu pun main freindster jugak”. Terkedu sekejap, rupa-rupanya anak murid pun selalu masuk CC tu. Tapi kami lagi pandai pusing, “kamu buat apa kat sini Pojan, patutla kerja rumah tak pernah siap. Sini rupanya tempat lepak kamu”. Itu sebenarnya ayat cover. Hakikatnya malu juga bila student perhatikan apa yang saya buat.

Dua cerita saya tadi sudah cukup untuk membuktikan tingkah laku seorang guru amat diperhatikan oleh masyarakat setempat, dan inilah yang menjadikan kehidupan seorang guru lebih mulia. Setiap tindakan yang mahu diambil perlulah berhati-hati agar tidak melanggar sensitiviti setempat, pandai mengambil hati yang lebih tua, bersopan dengan yang muda, berhemah dalam pergaulan, menjadi contoh terbaik buat masyarakat dan menunjukkan akhlak yang indah setiap ketika. Bagi kami, tiada masalah bergaul dengan jiran-jiran setaman walaupun jurang usia kami jauh berbeza. Jiran-jiran amat mengambil berat kehidupan kami berempat di sana, maklmumlah, cikgi-cikgi bujanglah katakan. Dan kami amat menyenangi situasi tersebut.

Monday, August 11, 2008

MUSLIMAH DAN DAKWAH

Peranan muslimah dalam lapangan dakwah adalah satu perkara yang tidak dapat dinafikan lagi. Bermula seawal penurunan wahyu yang pertama kepada baginda Rasulullah SAW, sehingga kini muslimah memainkan peranan yang tidak kurang pentingnya dalam melaksanakan tanggungjawab dakwah ini. Menyoroti sirah kehidupan wanita agung, Saidatina Khadijah Khuwailid yang menjadi manusia pertama yang menyahut seruan Iman dan Islam dan kemudian mengorbankan seluruh kehidupan termasuk harta, masa dan tenaga terhadap jalan dakwah sepatutnya menjadi idola dan inspirasi seluruh muslimah dalam menjalankan tanggungjawab yang besar ini di samping tidak mengabaikan tanggungjawab utama mereka sebagai isteri dan ibu dalam sesebuah keluarga muslim (baitul muslimah).

Fenomena yang memisahkan wanita dari perjuangan Islam merupakan salah satu karat jahiliyyah yang ditinggalkan kepada seluruh kaum muslimin sehingga tanpa kita sedari ia menjadi fitnah kepada agama Islam yang syumul itu sendiri. Islam dikatakan menindas kaum wanita dan menyekat kebebasan kaum wanita untuk menjalankan tanggungjawab sosial mereka akibat daripada salah faham yang ditimbulkan ini. Justeru, selaku kaum muslimah khususnya, kemandirian kita dalam gerak kerja dakwah adalah suatu perkara yang penting bukan sahaja sebagai melaksanakan amanah yang telah dipertanggungjwabkan, bahkan untuk memastikan salah faham yang berbentuk perjuangan feminisme yang menyerap ideologi liberalisme yang dipelopori oleh barat ini dapat dihentikan. Inilah cabaran terbesar buat muslimah sekalian yang mengaku bergelar seorang daieah.
Wanita sama seperti lelaki dalam melaksanakan dakwah serta menjalankan amar makruf nahi munkar.
“Kaum mukminin dan mukminat, sebahagian mereka adalah penolong bagi sebahagian lainnya. Mereka menyuruh kepada yang ma`ruf dan mencegah dari yang mungkar.”
(At-Taubah:71)
Firman Allah juga, “ Kalian adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi manusia. Kalian menyuruh kepada yang ma`ruf dan mencegah dari yang mungkar serta kalian beriman kepada Allah.”
(Ali Imran : 110)

Daripada kedua-dua firman Allah di atas, jelas menunjukkan bahawa tidak wujud sama sekali yang dikatakan “double standard” terhadap kaum muslimin kerana mereka sahaja yang diperintahkan oleh Allah untuk berdakwah dan mengaut pahala yang banyak berbanding kaum wanita kerana cerminan terhadap amal kita baik kaum muslimin mahupun muslimat di hadapan Allah adalah terkandung dalam Ayat-AyatNya seperti di atas bersandarkan kepada amal yang ikhlas.

Sepertimana yang pernah disebutkan oleh Ust Nasarudin Mat Isa, dalam sebuah artikel beliau yang bertajuk “Peranan Wanita Sebagai Daieah”, beliau menyatakan bahawa Sifat Islam sebagai Deen ul Fitrah (agama fitrah) yang datang untuk menjadi panduan kepada manusia sama ada lelaki mahupun perempuan adalah merupakan satu bukti yang nyata bahawa tanggungjawab sebagai khalifah Allah di atas muka bumi ini dipikul bersama oleh muslimin dan muslimat. Kebanyakan perintah-perintah yang terdapat di dalam Al-Quran adalah bersifat umum yang merangkumi lelaki dan perempuan dan Islam tidak sama sekali pun membezakan antara mereka dari segi tanggungjawab di atas muka bumi mahu pun pembalasan di akhirat nanti.

Justeru berlandaskan kepada kesedaran inilah, kaum muslimah yang mempunyai ilmu pengetahuan seharusnya menjalankan kewajipan dakwah ini dan membimbing kepada kebaikan semampunya berdasarkan firman Allah:
“Ajaklah mereka kepada jalan Rabb-mu dengan hikmah dan nasihat yang baik serta debatlah mereka dengan cara yang paling baik.” (An-Nahl:125)
“Katakanlah: Inilah jalanku, aku berdakwah kepada Allah berdasarkan bashiroh (ilmu), aku dan orang yang mengikutiku.” (Yusuf:108)

Monday, August 11, 2008

Adab-Adab Seorang Muslimah

Wanita telah ditinggikan kemuliaannya dengan kedatangan agama Islam melalui wahyu yang telah diturunkan kepada para rasul. Anda tentu sudah tidak asing dengan cerita khalifah Islam yang kedua iaitu Saidina Umar Al-Khattab yang menanam hidup-hidup anak perempuannya kerana kepercayaan pada zaman tersebut bahawa anak perempuan hanya akan membawa nasib malang pada keluarga. Ini tidak lain tidak bukan, hanya meletakkan wanita sebagai serendah-rendah makhluk yang berada di muka bumi ini. Namun, kedatangan syariat Islam menenggelamkan segala kezaliman yang sekian lama wujud ini.

Menurut Profesor Dr Yusof Al-Qardhawi dalam kitabnya yang bertajuk Sistem Masyarakat Islam dalam Al-Quran Sunnah, beliau menyebut bahawa Islam telah menghargai kewanitaan wanita dan Islam menganggap wanita sebagai unsur penyempurna bagi kaum lelaki, sebagaimana lelaki juga penyempurna bagi wanita. Maka bukanlah antara satu sama lain dari mereka itu sebagai musuh, bukan pula sebagai saingan, akan tetapi wanita sebagai penolong bagi kaum lelaki untuk menyempurnaan keperibadian dan jenisnya, dan sebaliknya. Oleh kerana perkaitan yang erat antara lelaki dan wanita inilah Islam memperlakukan wanita dengan baik tanpa merendahkan dan menghina mereka.

Sesuai dengan kesucian dan kesempurnaan ajaran Islam, maka wujudlah garispanduan yang perlu diikuti oleh kaum wanita itu sendiri bagi melindungi diri mereka daripada terlibat dengan fitnah bahkan menjadi sumber fitnah dalam menjalani kehidupan mereka sebagai seorang muslimah. Walaupun agama Islam telah menjaga kepentingan seorang wanita supaya dilindungi sepenuhnya sepanjang usia mereka, (bermula daripada menjadi tanggungjawab bapa, kepada menjadi tanggungjawab suami, sehinggalah menjadi tanggungjawab anak-anak lelaki mereka), kaum wanita seharusnya bijak membezakan antara perkara yang baik mahupun sebaliknya. Saya ingin katakan di sini adalah kaum wanitalah seharusnya peka dengan tuntutan-tuntutan syariat Islam sekiranya ingin menjalani kehidupan yang tenang di dunia dan di akhirat, walaupun ada insan lain yang dipertanggungjawabkan menjaga diri mereka.

Bagi membantu para muslimah sekalian, di sini saya cuba menyenaraikan apakah adab-adab atau garispanduan yang perlu diikuti oleh seorang muslimah dalam kehidupan mereka terutamanya apabila berada jauh daripada penjagaan keluarga ataupun suami berdasarkan penulisan Profesor Yusof Al-Qardhawi.

Pertama. Memelihara pandangan matanya dan memelihara kesuciannya, sebagaimana firman Allah SWT

"Katakanlah kepada wanita yang beriman, 'Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya...'" (An Nur: 31)

Kedua. Menutup aurat dan perhiasannya dengan baik, tidak berpakaian terlalu sempit dan menjolok mata. Allah SWT berfirman

“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya, dan hendaklah mereka menutupkan kain jilbabnya ke dadanya."
(An Nur: 31)

Ketiga. Hendaknya jangan menampakkan perhiasannya yang tersamar, seperti rambut, leher, kedua lengan dan kedua betis kecuali kepada suaminya atau muhrimnya. Allah SWT berfirman

“Dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. . ." (An-Nur: 31)

Keempat. Hendaklah bersopan dalam berjalan dan berbicara. Allah SWT berfirman.

“Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan ... " (An-Nur: 31)

“Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit di dalam hatinya, dan ucapkanlah perkataan yang baik." (Al Ahzab: 32)

Kelima. Hendaklah ia menjauhi segala sesuatu yang menarik perhatian lelaki dari dirinya seperti berdandan (tabarruj) dengan dandanan ala jahiliyah. kerana ini bukanlah akhlaq seorang wanita yang bersih. Rasulullah SAW bersabda:

“Siapa saja wanita yang memakai wangi-wangian, kemudian keluar dari rumahnya agar dicium baunya oleh orang maka ia berzina." (HR. Abu Dawud)

Maksudnya seakan ia berbuat zina, meskipun ia tidak berbuat demikian, maka wajib atas wanita menjauhi perilaku seperti itu

Keenam. Wanita dilarang berduaan dengan lelaki lain yang bukan suaminya dan bukan muhrimnya, hal itu untuk memelihara dirinya dan diri orang lain dari bisikan-bisikan dosa dan memelihara dirinya dari berita-berita bohong. Nabi SAW bersabda

“Jangan sekali-kali seseorang itu bersepi-sepi dengan seorang wanita kecuali dengan muhrimnya" (HR. Muttafaqun 'Alaih)

Ketujuh. Jangan berikhtilath dengan kaum lelaki lain kecuali kerana keperluan yang terpaksa dan kemaslahatan yang dibenarkan dan dilakukan dengan seperlunya, seperti solat di masjid, menuntut ilmu, berta'awun untuk kebaikan dan ketaqwaan, yang tidak terlarang bagi wanita itu untuk ikut serta dalam memberi pelayanan kepada masyarakat, tetapi jangan lupa batas-batas syari'at dalam bertemu dengan lelaki.

Begitulah antara adab-adab yang perlu diamalkan dalam kehidupan seorang wanita muslimah. Islam telah mengatur kehidupan muslimah dengan sempurna agar terhindar dari sebarang tipu daya. Jadi kepada para muslimah sekalian, saya ingin berpesan kepada anda dan diri saya sendiri, jagalah maruah kerana maruah merupakan cermin diri kita.

Friday, August 01, 2008

ALLAH MAHA PEMURAH tulisan ABU LUQMAN

Dipetik dari akhbar Siasah keluaran 27 Julai – 2 Ogos 2008



“Ayah, tadi kawan di sekolah tanya, kalau Allah itu Maha Pemurah, apakah tanda-tandanya?” Tanya Luqman.

“Ya, Allah memang Maha Pengasih. Ada banyak tanda-tandanya. “

“Tetapi ayah hanya akan ceritakan salah satu daripada tanda-tanda tersebut” ujar saya kerana tidak mahu memeningkan kepala anak kecil ini.


Tanda-tanda kehebatan Allah SWT sebagai Yang Maha Pengasih ada di sekeliling asalkan seseorang itu mahu berfikir. Allah SWT berfirman yang bermaksud :

“...Sesungguhnya yang demikian mengandungi satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi kaum yang mahu berfikir” (A-Nahl ayat 11).


“Antara seketul emas dan seketul makanan, yang manakah yang lebih diperlukan oleh manusia?”

“Tentulah seketul makanan sebab makanan diperlukan untuk hidup dan untuk memberi manusia tenaga. Sedangkan emas merupakan objek dagangan dan perhiasan kepada manusia.” Jawab Luqman pantas.

“Antara air dan makanan, yang manakah yang lebih diperlukan oleh manusia?” saya terus menguji Luqman.

“Tentulah air. Sebab manusia boleh hidup hanya kira-kira tiga hari tanpa air. Tetapi manusia boleh hidup tanpa makan selama berminggu-minggu bahkan berbulan-bulan.” Terang Luqman berdasarkan pelajaran Sains yang dipelajari di sekolahnya.

“Betul tu. Antara air dan makanan, yang mana satu lebih mudah didapati dan murah harganya?” tanya saya lagi.



“Tentulah air. Sebab ada banyak sumber seperti perigi, mata air, sungai dan air hujan. Kalau makanan...emm kita boleh dapatkan daripada pokok-pokok, tetapi terpaksa mengambil masa untuk menunggu buah tersebut masak.” Ujar Luqman.



Memang betul. Air lebih mudah didapati dan dalam keadaan tertentu air boleh diperolehi secara percuma. Berbanding makanan yang lebih mahal harganya dan perlu melalui proses yang lebih panjang untuk diperoleh.

“Antara air dan udara, yang mankah lebih penting kepada manusia?” saya terus menguji Luqman.

“Tentulah udara! Sebab tanpa udara manusia akan mati. Udara boleh didapati secara percuma.” Tingkah Luqman.



Jika difikirkan, tanda-tanda tersebut menunjukkan kepada kita bahawa Allah SWT itu Maha Pengasih. Semakin diperlukan, semakin mudah dan murah. Manusia lebih memerlukan makanan berbanding emas, maka makanan lebih murah berbanding emas. Beginilah seterusnya Allah menjadikan sesuatu yang semakin diperlukan semakin mudah diperoleh dan semakin murah harganya, hatta sehingga ke tahap percuma! Demikianlah tanda-tanda petunjuk kepada manusia yang mahu berfikir.

Friday, August 01, 2008

ASPEK NILAI DALAM KURIKULUM DI MALAYSIA

Mendidik merupakan satu kepuasan buat insan yang menghayati peranan pendidikan (tarbiah) dalam konteks kehidupan manusia yang bercita-cita mengembalikan masyarakat ke arah kehidupan Islam yang sebenar. Malah, sebuah peradaban yang dikatakan terbina dengan kehadiran insan yang mendidik yang digelar guru atau Murabbi. Pendidik manusia yang paling agung iaitu Rasulullah SAW juga pada awal sejarah penurunan wahyunya diseru oleh Malaikat Jibril AS supaya membaca, menunjukkan peri pentingnya ilmu dalam membina sesebuah peradaban. Selain daripada ilmu, manifestasi daripada penghayatan ilmu juga yang disebut nilai amat penting agar ilmu yang diajar digunakan sebaik-baiknya oleh pelajar dalam usaha membina masyarakat yang harmoni dan seimbang sam ada dari segi keduniaannya mahupun akhiratnya.




Hakikatnya kurikulum di Malaysia juga menitikberatkan aspek nilai dalam usaha membentuk masyarakat yang harmoni ini. Penekanan yang diberikan dalam aspek iaitu pengetahuan (knowledge), kemahiran (skill) dan tingkahlaku (attitude) menjadi tiga agenda yang saling lengkap-melengkapi dalam menjayakan kurikulum di Malaysia. Seharusnya semua pendidik di Malaysia merefleksi pengajaran masing-masing mengikut tiga aspek ini, agar pelajar yang dilahirkan tidak keciciran dalam menjayakan ketiga-tiga unsur penting ini dalam diri mereka. Ini adalah antara wadah bagi menjayakan Falsafah Pendidikan Negara yang bertujuan melahirkan insan yang seimbang jasmani, emosi, rohani dan spiritual. Dan pada saya segalanya akan menjadi lengkap jika kita kembali kepada ajaran Islam yang syumul, tanamkan Tauhid dalam sanubari pelajar-pelajar dan mereka tidak akan karam di tengah-tengah pelayaran hidup mereka nanti.





Saya teringat pesanan pensyarah Microteaching semasa di universiti dahulu mengenai pentingnya pendidikan nilai dalam kurikulum. Menurut beliau, aspek inilah yang kurang diberi penekanan oleh para guru menyebabkan para pelajar ketandusan bimbingan dan akhirnya mendekatkan diri dengan gejala sosial yang kian membarah dalam masyarakat kini. Saya bukannya mahu menyalahkan sesiapa atau menuding jari kepada mana-mana pihak. Jika difikirkan, guru juga mempunyai kekangan masing-masing dalam menjalankan hasrat murni ini. Kerja-kerja luar sekolah, kerja-kerja perkeranian, kursus-kursus dalaman dan luaran kadang-kadang mengalihkan perhatian guru-guru daripada melaksanakan tugas mendidik ini. “Macam mana lagi nak suruh pelajar-pelajar belajar. Kalau cikgu tak ada jangan harap merka nak buka buku. Banyak kursus di luar, pelajar ketinggalan, musim peperiksaan terkejar-kejar pula mahu habiskan silibus”. Itu antara rungutan yang sering saya dengar apabila berkumpul bersama guru-guru lain. Tidak lain tidak bukan di kantinlah tempat kami melepaskan tension masing-masing. Apabila kembali ke kelas masalah yang sama perlu difikirkan lagi. Alahai pelajar-pelajarku, ampunilah gurumu ini sekiranya aku tidak mendidikmu dengan baik.




Rasa tertekan ini bukanlah semata-mata memikirkan kerja yang tertangguh dek kerana banyak tugasan ad-hoc yang datang. Tetapi lebih kepada rasa bersalah kerana para pelajar tidak mendapat bimbingan yang sempurna dalam konteks pembawaan diri mereka sebagai insan yang indah akhlaknya, molek tingkah lakunya serta berjaya menjadi agen penggerak sosial yang memberi manfaat buat insan di sekeliling mereka. Begitulah, betapa besarnya tanggungjawab seorang pendidik sama ada sedar atau tidak. Semakin besar tanggungjawab, maka semakin banyaklah pengorbanan yang ditagih. Semoga Allah merahmati sekalian yang bergelar pendidik, dan semoga Allah sentiasa berikan hidayahNya buat insan yang ikhlas mendidik. Terima kasih buat guru-guru yang pernah mendidik diri ini.