Friday, October 24, 2008

Manfaatkan Teknologi


Sudah lama rasanya tak mengetuk keyboard dan minda untuk mencoretkan sesuatu. Mungkin kerana kesibukan ataupun buat-buat sibuk. Selama beberapa minggu ni saya asyik melayari blog sahabat-sahabat. Barulah saya sedar saya antara orang yang ketinggalan dalam persada mengeblog ni. Dan antara yang membuatkan kepala saya terhantuk apabila membaca blog seorang senior sekolah saya Saudara Aminul Arifin yang kini sedang menemani zaujahnya yang tercinta, yang juga senior semasa di sekolah dahulu (Kak Nini Suhana) menyambung pengajian di luar negara. Biasalah, catatan demi catatan hidup sebagai musafir dititipkan khusus buat ahli keluarga dan sahabat-sahabat yang berada jauh di mata.

Saya juga terjumpa blog Kak Muna, NISA MALAYSIA melalui blog usrah remaja semasa cuba mencari maklumat mengenai buku usrah remaja keluaran DMPP yang ditulis oleh Saudara Teh Izanuri Jamaludin. Nice tool book that can be used as a guideline for all nuqaba’ remaja seluruh Malaysia. Rupa-rupanya Kak Muna merupakan ipar kepada penulis buku tersebut. Menariknya saya dapati mereka sekeluarga aktif dalam menggunakan laman maya ini sebagai salah satu wadah dakwah yang bergerak dan hidup dalam masyarakat. Saya pernah berjumpa dengan Kak Muna hanya dua kali dalam program NISA di KL dan Perak. Tulisannya dalam blog yang menggunakan tagline Seanggun Bidadari ini cukup menggambarkan personalitinya yang ceria dan simple, sangat sesuai dengan penulisan beliau dalam blognya. Saya berharap agar dapat belajar lebih banyak dari Kak Muna. Sekarang ni dok teropong-teropong blog Kak Mas NISA Wilayah pulak. Kat mane la, kalau cari mesti jumpa punya.

Berbalik kepada cerita asal, sebenarnya satu lagi keluarga yang giat mengeblog ini adalah keluarga senior saya tadi, saudara Aminul. Yang saya katakan terhantuk tadi adalah apabila ‘terbuka’ blog ayahandanya yang menggunakan tagline wadah orang kampung. Saya pun tidaklah mengenali sangat keluarga ini, tapi melalui pembacaan, ayahanda saudara Aminul merupakan seorang guru, samalah macam saya. Beza kami adalah jarak usia yang sangat besar, tapi beliau sudah memulakan blognya seawal tahun 2007. Aduih, terpukul benar saya. Padahal sebagai generasi muda sepatutnya saya lebih awal menggunakan nikmat kecanggihan teknologi ini kerana generasi saya adalah generasi yang membesar dalam arus kepesatan teknologi (Revolusi Teknologi). Terasa macam kufur nikmat pula. Bukan nak "deny" kebolehan warga lama, tapi saya sempat memuhasabah diri bila membaca blog tersebut.

Berbicara tentang wadah orang kampung, saya juga tertarik dengan catatan-catatan kehidupan penulis yang penuh dengan nasihat dan motivasi sebagai orang lama dalam bidang pendidikan. Juga kupasan isu mengenai siasah semasa dan penulisannya tentang tarbiyyah sangat menyangkut tangkai hati saya (betul ke ayat ni). Inilah role-model murabbi yang boleh diambil contoh oleh sekalian yang bergelar cikgu. Hebat mentarbiyyah, di sekolah, di rumah dan dalam masyarakat. Saya mula terlangut berpikir macam manalah saya dua tiga bulan akan datang. Risau pun ada, takut tak dapat laksanakan tanggungjawab mendidik dengan baik. Semoga Allah sentiasa memberi hidayahNya pada saya.

Saya pun masih bertatih-tatih dalam dunia blog ni. Baru je pandai godek-godek dashboard dan belajar macam mana nak tukar-tukar setting dan layout. Semasa baru memulakan blog Tinta Muallim ni lagi teruk, tau post je. Lain-lain tak tau. Teringat pula pesanan seorang naqib, tak guna dok fikir masalah je. Bila umat Islam nak berjaya kalau macam tu. Jadi saya pun tryla godek-godek sendiri kat dashboard tu. Rupa-rupanya bina blog ni mudah je kalau tau cara. (Tapi lagi mudah mencampak2 bawang lada kat dapur). Jadi, sehari dua ni saya selalu menghabiskan masa buat self-tusyen macam mana nak pulak nak tukar template blog saya yang agak sempit ni..Urkhhh..(Buat Permata 1924) yang dengan baik hatinya men’design’ blog ni “Sorilah, sebenarnya ana sayang kat gambar bunga yang cantik tu, tapi rasa macam nak tukar pulak sebab rumah ana ni sempit sangat”.

Dan selama dua hari ini juga saya selalu menemani kakak tersayang meng'update' blognya. Duk tunggu die edit-edit post kadang kadang sampai tersyahid. Tapi saya biasalah jadi pengkritik bahasa dan ejaan sahaja. Rasanya tak rugi kalau pengunjung semua membaca blog yang menggunakan tagline Menuju ke Destinasi Kekal ini. Sekarang ni beliau sedang menulis mengenai bulan Ramadhan yang lalu yang dilalui tanpa kehadiran suaminya yang tercinta, dengan himpunan tazkirah dan peringatan yang berguna buat kita semua. Dan akan menyusul pula kisah beliau pulang ke kampung berhari raya dan kereta pancit dekat highway. Semuanya merupakan pengalaman baru bagi beliau kerana terpaksa megharunginya sendirian. Nak tahu kisah lanjut? Layarilah blog ini. Heee, maaf ye kak dah ter’promote’ blog akak.

Thursday, October 09, 2008

Syabas dan Tahniah


TAHNIAH BUAT CIKGU CIKGI YG BAKAL MEMULAKAN TUGAS PADA NOVEMBER INI. SEMOGA SEGALA ILMU YG DIPELAJARI DAPAT DIPRAKTIKKAN. APA YANG LEBIH PENTING ADALAH MENGANGGAP KERJAYA KITA SEBAGAI SATU AMANAH YANG AKAN DIPERTANGGUNGJAWABKAN DI AKHIRAT KELAK, BUKAN SEKADAR HANYA SEBAGAI SUMBER REZEKI..DAN INSYAALLAH MENJADI IBADAH SEKIRANYA KITA NIATKAN IKHLAS KERANA ALLAH TAALA.


Ucapan tahniah ini saya rakamkan khusus buat semua sahabat2 yang mengenali saya ataupun tidak, terutamanya teman2 rapat seperjuangan di UPSI dan kampus2 lain dahulu :


Aimi Nabihah (UM), Norhawida Azihan (UPSI) : Selangor

Norshahida Abd Aziz (UPSI) : Penang

Wan Azizun, Darwis, Jupri (UPSI) : Sabah

Noriza (UPSI) : Negeri Sembilan

Norzariyah (UPSI) : Perak

Kauthar, Shukri, Anep, Iyusri, Idham, Fiza, Azi (UPSI) : Sabah / Sarawak

Saya : Pahang tercinta


Setakat ini sahaja rakan2 yg dapat saya update buat masa ni. Pada rakan2 yg terbaca blog ni bleh update kedudukan kalian kat chatbox saya nanti. Mana tau dapat posting kat sekolah yang sama..Semoga berjaya


Saya juga berminat untuk berkongsi satu bahan menarik sesuai untuk para guru/muallim/murabbi. Risalah kecil Quranicgroup sesuai untuk dijadikan sebagai pengisian tambahan untuk students mahupun cikgu cikgi sendiri. Bolehlah dapatkan maklumat lanjut di link ini : http://www.quranicgroup.blogspot.com .Semoga berjaya menjadi pendidik yang benar-benar mendidik.


Thursday, October 09, 2008

Sederhana Tapi Memberi Erti


Aidilfitri kali ini saya rasakan agak sederhana berbanding Aidilfitri yang lepas. Tetapi tetap memberi erti yang besar buat kami sekeluarga. Walaupun kehilangan nenda tercinta (sebelah mak) pada Mac lalu, kami tetap meneruskan tradisi berkumpul atau setidak-tidaknya menziarahi antara satu sama lain. Usaha ini dimulakan oleh bapa saudara kesayangan yang saya panggil ayahngah. Beliau sekeluarga telah datang ke teratak kami di Keratong sehari sebelum raya bagi sama-sama menyambut seruan takbir di malam Aidilfitri. Terharu rasanya hati tatkala mendengar laungan takbir memuji keagungan Allah SWT di pagi raya. Mungkin ini merupakan permulaan bagi kami sekeluarga mengadaptasikan diri dengan menyambut syawal tanpa kehadiran nenda tersayang kerana kebiasaannya kami akan berkumpul di Besut, (rumah nenda a.k.a rumah ayahngah) bagi meraikan syawal. Selepas ini kami mungkin akan bergilir-gilir menjadi tuan rumah untuk adik-beradik sebelah ibu berkumpul bersama.


Pada tahun ini juga saya cuba meminimumkan pembaziran (azam kami sekeluarga untuk kurangkan pembaziran) kerana setiap kali syawal mesti ada kuih muih atau ketupat rendang yang tidak sempat dimakan lantas menjadi habuan Cik Yam (Ayam) or Cik Nah (Tanah)..Itu bahasa mak saya.. Jadi untuk kuih muih saya hanya buat yang paling digemari oleh adik2, mak dan ayahngah. Untuk abah pula mak pasti akan buat kari daging dan ketupat. Semua makanan favourite saja. Yang agak2 takde orang nak makan kami cut dari list supaya tak jadi habuan Cik Yam dan Cik Nah. Untuk santapan pagi raya kami (nasik minyak) disediakan oleh chef dari Besut (jauh tu). Thanks to Che Ngah. Alhamdulillah, strategi kali ni berjaya.


Mari kita menginsafi nasib saudara kita di Kedah, Penang dan Melaka yang terpaksa beraya dalam banjir. Kita yang serba cukup segalanya perlu ingat akan masih ada yang kurang bernasib baik daripada kita kerana manusia tidak tahu bila waktu dan bagaimana kita akan diuji. Syabas kepada unit Amal Balik Pulau yang berjaya menganjurkan misi kemanusiaan di pagi hari raya. Tatkala insan lain sedang bergembira bersama keluarga di pagi Aidilfitri masih ada insan2 berhati mulia yang sudi meringankan beban insan lain. Syabas dan tahniah atas usaha terpuji tersebut. Untuk maklumat dan paparan lanjut boleh klik kat link ni.. http://landskapsiasah.blogspot.com


Cik Iza

Selayang, Selangor