Wednesday, November 26, 2008

OUR FIGHTS


We’ll take our fights with them
And we’ll go as groups to stop them
And we’ll return our slain rights
And with all force we’ll push them out

By the weapon of truth
And we’ll free the land of frees
And we’ll return the pureness of Islam to Al-Quds
After our weakness and our humiliation

We’ll carry on bring down their fortresses
With strong sounds that will scare them
We’ll erase our humiliation by our own hands
With all force we’ll stop them

We’ll never accept a slain part our lands
And we’ll never leave out a bit of our land for them to humiliate us with
The Earth will burst inflames and burn them
In Earth there is volcano that are boiling

Sanakhudu Ma’arikana Ma’ahum
Wa Sanamdhi Jumu’an Narda’uhum
Wa Nu’eedul Haqqal Mugtasoba
Wa Bikullil Quwwati Nadfa’uhum

Bi Silahil Haqqil Battari
Sa Nuharriru Ardhal Ahraari
Wa Nu’eedul Tuhra ilal Qudsi
MiM Ba’di Dh-dhuli Wa Dhal ‘Aree

Wa Sanamdhi Nadukkum Ma’aqilahum
Bi Dawiyin Daamin Yuqliquhum
Wa Sanamhul ‘Ara Bi Aydeena
Wa Bi Kullil Quwwati Narda’uhum

Lan Nardha Bijuz in Muhtallin
Lan Natruka Shibral Lidh-dhulli
Sa Tamarul Ardhu Wa Tahriquhum
Fil Ardhi Barakeenun Taghli

Tajuk Entry ni bukan nye tajuk lagu di atas. Cume sengaja saya letakkan tajuk macm tu sebagai peringatan buat diri sendiri yang sentiasa alpa dan leka dengan duniawi sedangkan muslimin yang lain bergelut antara hidup dan mati berjuang untuk mempertahankan kesucian ISLAM. Para pembaca sekalian, boleh dengar lagu ni kat LAMAN JEEHAD.


Wednesday, November 26, 2008

Ciri-ciri Budaya Ilmu Islam


CIRI-CIRI BUDAYA ILMU ISLAM

Berpaksikan tauhid
Bersepadu (elemen Ketuhanan, manusiawi dana alam semesta)
Akhlak tidak boleh dipisahkan daripada ilmu
Kesinambungan bertradisi (contoh Al-Hadis)
Meletakkan Al-Quran dan Sunnah di tempat yang pertama


MEMBUDAYAKAN TRADISI ILMU

Budaya membaca
Budaya berfikir
Budaya berbincang/musyawwarah
Menyelidik, analisis dan menulis

Wednesday, November 26, 2008

Futuristik dalam perjuangan Islam


Baru-baru ini saya sempat menghadiri satu program tarbiyyah di Negeri Sembilan. Dalam sesi penggulungan program, terdapat seruan agar ahli gerakan bersikap futuristik dalam rangka mempercepatkan kemenangan Islam khususnya di Malaysia. Saya memahami akan kepentingan bersikap futuristik ini kerana ia merupakan pemangkin yang bersifat membina dalam usaha melahirkan ahli gerakan Islam yang berjiwa besar, berdaya juang tinggi dan tidak mudah gentar bahkan tidak mudah putus asa dalam menghadapi rintangan dan cabaran dalam perjuangan Islam. Tulisan ini hanya merupakan analisis peribadi dan pandangan saya mengenai futuristik dalam perjuangan Islam.

Saya berpandangan bahawa futuristik mestilah didatangkan melalui ilmu. Kita kembali sebentar kepada matlamat perjuangan yang didokong oleh setiap yang bergelar ahli gerakan Islam iaitu untuk menegakkan kebenaran dan keadilan bagi mencapai mardhatillah (keredhaan Allah). Dan sebagai manusia kita dilahirkan dengan membawa 2 misi iaitu sebagai khalifah dan hamba yang tidak boleh ditinggalkan salah satu daripadanya. Maka terwujudlah satu tertib yang perlu diikuti dalam melaksanakn kedua-dua misi ini iaitu bermula dengan membina peribadi (individu) muslim diikuti dengan keluarga muslim, masyarakat muslim, daulah Islamiyah dan akhirnya khilafah Islamiyah. Maka di sinilah perlunya kepada ilmu.

Dengan ilmu, manusia akan memahami visi dan misi dilahirkan sebagai seorang muslim dan lebih spesifik lagi sebagai insan yang ditarbiyyah sebagai pejuang Islam. Dengan ilmu juga manusia akan bersikap futuristik dalam upaya menjadikan kejayaan orang lain sebagai contoh ikutan, mengukuhkan strategi ke arah kemenangan, seandainya usaha selari dengan doa InsyaAllah kita akan dapat mengecap kemenangan. Dan dengan ilmu jualah kita akan istiqamah di atas jalan pada Duat yang tidak sedikit ujian dan rintangan yang bakal ditempuh.

Akan tetapi, sebagai manusia kita harus ingat bahawa segala sesuatu mestilah berlaku mengikut aturan dan ketertibannya. Firman Allah Taala dalam surah Yunus ayat 3 yang bermaksud :
“Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menjadikan langit dan bumi dalam enam hari. Kemudian Dia bersemayam di atas Arasy mentadbirkan segala urusan. Tidak ada sesiapapun yang dapat memberi syafaat melainkan sesudah diizinkanNya...(hingga akhir ayat)”

Mengapa perlu ada enam hari sedangkan Allah Taala Maha Berkuasa menjadikan langit dan bumi dalam sekelip mata? (Jadilah maka terjadilah). Tetapi Allah berfirman dalam Al-Quran enam hari (bukan seperti ukuran waktu sekarang kerana pada masa itu langit dan bumi belum tercipta, maka tiada putaran bumi mengelilingi matahari. Hanya Allah Yang Mengetahui). Hal ini tidak lain dan tidak bukan adalah supaya manusia mengambil iktibar.

Sebarang pekerjaan yang kita lakukan di dunia ini ada tempoh masa tertentu. Adakala hasilnya boleh dilihat dalam masa sehari, seminggu, sebulan, setahun malahan selepas habis usia barulah orang lain dapat mengecapi hasil daripada usaha kita. Selagi pekerjaan yang kita lakukan tidak mencapai matlamat yang dikehendaki, selagi itulah sebagai manusia kita harus berusaha tanpa jemu dengan penuh tekun dan sabar.

Tidak salah untuk menyeru anak-anak usrah, sahabat sahabiah, ahli2 gerakan sekalian supaya bersikap futuristik kerana ternyata ia merupakan salah satu cara untuk menyemarakkan api perjuangan, namun haruslah diimbangi dengan kefahaman mengenai elemen tadaruj(berperingkat-peringkat) dalam pekerjaan. Seperti dalam kelas, contohnya ada beberapa peringkat dalam menjana kefahaman pelajar bermula dengan fasa engaging, empowering, enhancing dan disudahi dengan closure. Barulah lengkap satu sesi pengajaran dan para pelajar tidak mungkin akan lost kalau mereka menghayati dan mengikuti ke empat2 peringkat ini kecualilah jika mereka tidur dalam kelas. Ini cuma sebagai contoh yang mudah bersangkutan mengenai dunia pendidikan. Mengikut peringkat ini adalah perlu supaya sikap isti’jal (gopoh) dalam melakukan pekerjaan dapat dielakkan. Jangan kerana futuristik, kita mengabaikan gradualiti dalam melaksanakan misi besar kita sebagai khalifah dan hamba.


Wednesday, November 26, 2008

TERKENANG....


Alhamdulillah…Selesai sudah 2 minggu pertama program orientasi guru baru. Masih berbaki 2 minggu untuk dihabiskan kerana kami guru-guru baru perlu berada di sekolah selama 4 minggu selepas tarikh lapor diri. Tujuannya adalah supaya kami dapat mengadaptasikan diri dengan persekitaran baru agar proses Pengajaran dan Pembelajaran pada tahun hadapan dapat berjalan dengan lancar.

Berada di sekolah tatkala rakan-rakan sekerja yang lain sedang enak bercuti di rumah adalah satu perkara yang amat menyeksakan. Manakan tidak, sambil-sambil buat kerja mata saya asyik mengerling ke arah jam kerana tak sabar menantikan waktu pulang. Bosan sungguh. Tetapi, sebab tugas, terpaksalah saya gagahkan juga rasa bosan yang mencengkam jiwa. Mujur ada Kak Nani (pembantu makmal sekolah) sebagai teman bicara untuk hilangkan rasa mengantuk bila jam menunjukkan jam 12 tengah hari.

Sebagai guru baru, sudah tentulah banyak kerja-kerja perkeranian yang perlu dilakukan. Setelah menyelesaikan dokumen2 untuk RC (Report of Change) dan menyelesaikan urusan tuntutan (claim) kami 2 orang guru baru di SMKK ditugaskan menyiapkan buku Jawatankuasa Pentadbiran Sekolah bagi tahun 2009. Mujurlah saya sudah biasa dengan kerja2 perkeranian kerana sebelum ni pernah buat kerja part time di pejabat kolej dan pernah jadi Pegawai Tadbir aka kerani di Maahad Tahfiz An-Nur. Alhamdulillah, pengalaman yang sedikit itu yang saya sempat kutip dulu dapat digunakan sekarang. Benarlah kata2 yang menyebut tak rugi kumpul pengalaman kerana manusia belajar dari pengalaman.

Dalam mengharungi masa-masa yang membosankan begini hati mulalah terkenangkan sahabat2 yang jauh di mata. Utamanya terkenangkan dan rindu bangat pada kak Fatimah tersayang. Sedang buat apakah dia tika ini. Mungkin sedang menatap blog hati mamanya, mungkin sedang menyiapkan minit2 mesyuarat, mungkin juga sedang print surat sponsor untuk Maahad ataupun mungkin sedang rajut dalam doa merebahkan pada Allah Taala akan kerinduannya pada suaminya tercinta. Kasihan benar mengenangkan mama yang sorang tu. Kesunyiannya bertambah sejak saya pulang ke kampung halaman, tidak dapat lagi menemani dirinya yang keseorangan kerana Ust Rapi (suaminya) ke tanah suci Ogos lalu. Saya doakan Ustaz cepat2 pulang dari tanah suci membawa sejuta rahmat dan keberkatan. Untung2 tahun depan dapatla saya timang anak sedara.

Terkenang juga pada sahabat2 dan adik2 ku Syabi, Huda, Syam, Aimi, Radiah, Uwie dan Pika. Apa khabarlah mereka saat ini. Walaupun jauh saya yakin tautan hati antara kami akan tetap mengikat ukhuwwah ini. Ini terbukti dengan mesej2 rindu yang mereka hantar saban hari. Terasa seperti orang bercinta pulak. Begitulah indahnya ukhuwwah kerana Allah. Bila lagi dapat bertemu kalian. Masing2 dah punya kehidupan mendatang yang kian mencabar. Aimi dengan kehidupan barunya sebagai cikgi di Kuala Langat, Syabi, Huda dan Syam akan menjalani latihan mengajar pada tahun depan. Uwie dan Pika pula akan menjalani semester ke 6 pengajian mereka di UPSI. Radiah pula meneruskan perjuangan untuk bergelar graduan UM tahun hadapan dan mungkin juga akan menamatkan zaman solonya, tapi tak tahu lagi bila (maaf yer Rad, gurau je).

Teringat pula pada sahabat seperjuangan Shida yang juga bergelar cikgi di Penang. Dah lama tak berjumpa, sejak konvokesyen tempohhari. Baru sahaja mendengar luahannya mengenai betapa sukar nak survive di kotaraya Penang. Menyewa apartmen 34 tingkat di tepi sekolah dengan harga sewa RM 600 sebulan. Siap nak kena tipu lagi dengan orang tengah yang tukang kira apartmen tu. Shida yang naif, tapi tak mudah ditipu. Mujurlah berdua dengan seorang lagi cikgi baru. Saya faham, bukan mudah untuk menguruskan kewangan semasa awal2 menapak di alam pekerjaan dengan gaji yang belum tahu bila dapat. Percayalah sahabatku, semua ujian hanyalah bersifat sementara untuk menguji sejauh mana pergantungan kita pada Allah Taala. Adukan segala kesusahanmu dan rasa sukarmu pada Allah Yang Maha Mendengar rintihan hamba-hambaNya.

Manisnya persahabatan bersama kalian sehingga tak ku sedar masa terus menghambat usia kehidupan kita. Waktu2 yang berlalu amat indah bersama kalian. Kalian yang amat memahami dan amat mengerti tiada galang ganti di hati ini.

Friday, November 14, 2008

HANGAT MENGENAI VIDEO KEMATIAN

Sunday November 9, 2008

sumber-http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/11/9/nation/2494065&sec=nation

Mum sees red over funeral video clip shown in school

By KAREN CHAPMAN and TAN EE LOO


PETALING JAYA: A parent has lodged a police report against a school for allegedly showing an inappropriate video clip to Muslim pupils.


Intan Sabrina Mohamad said her eight-year-old son was terrified on Thursday after watching the 20-minute video clip that had explicit images of a corpse.


She said her son’s religious teacher had allegedly inflicted fear in the pupils by telling them, “you need to pray or this will happen to you.”


“My son said he’s seen hell and cried when I tried to put him to bed on Thursday night,” said the boy’s father Michael O’Leary.


O’Leary said the video clip should have been scrutinised by child psychologists to evaluate its impact before being shown in school.


The video clip allegedly shows scenes of funeral services and a corpse wrapped in white cloth with effects of thunder and lightning.


It had the words Sajak Kematian (Poem of death) at the bottom of the clip.

Intan Sabrina, a rehabilitation physician, said her son told her some pupils cried after watching the video.


The mother of two said a parent-teacher association meeting would be held tomorrow to look into the matter.

She lodged a police report at the Damansara Police Station on Friday morning.


According to the police report, a religious teacher had said he did not have to submit the video for scrutiny.

It is learnt he refused to withdraw the video which was shown during an extra-curriculum religious education programme.

Education Minister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein has instructed his officers to get to the bottom of the matter.


“If it is true, it is crazy,” he said when contacted.


Ministry director-general Datuk Alimuddin Mohd Dom said officers would visit the school next week and asked parents to write to him so he could investigate the matter.

Meanwhile, Malaysian Exami–nations Syndicate director Datuk Dr Salbiah Ismail clarified the Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) examination will be from Tuesday to Dec 5 and not from Wednesday as was earlier reported.


komentar

sumber : http://www.didikinsan.blogspot.com/

Video 'Sajak Kematian' dikatakan menimbulkan trauma kepada kanak-kanak, benar, dan tidak boleh dinafikan. Namun, adakah trauma ini membawa keburukan atau kebaikan. Inilah persoalan yang perlu diuruskan oleh guru dan ibu bapa. Trauma yang timbul ialah ketakutan tentang kematian. Jika ketakutan tentang kematian maka inilah yang diingini oleh penerbitnya, iaitu menimbulkan ketakutan supaya insan-insan yang melihatnya memikirkan dan bersedia untuk menghadapi kematian termasuklah kanak-kanak.

Orang tua terdahulu berkata "melentur buluh biarlah dari rebungnya." Oleh itu, tayangan kepada kanak-kanak boleh dianggap betul kerana merekalah golongan yang masih suci dan mudah menerima apa-apa yang diajar. Jika tayangan ini kepada pelajar menengah atau golongan remaja, kesedaran atau impaknya tidak sehebat terhadap kanak-kanak. Mereka hanya sedar ketika ditayangkan dan ada antara mereka yang mempertikaikan isi kandungan dan menganggapnya hanya lakonan semata-mata. Pandangan seperti ini tiada pada kanak-kanak.

Bagaimana dengan trauma siri "Puaka Niyang Rapek". Drama ini juga menimbulkan trauma, kanak-kanak yang menontonnya akan ketakutan, takut ke dapur, takut bersendirian, malah takut di bilik air hingga ketika mandi pintu bilik air dibuka supaya ibu dan ayahnya dapat melihatnya. Adakah kita mendengar suara-suara mempertikaikan siri seram di TV3 ini?

Nabi pernah bersabda yang bermaksud orang paling bijak ialah mereka yang sering mengingati mati. Oleh itu, sepatutnya tayangan video 'Sajak Kematian' sepatutnya diterima dengan baik dan dialu-alukan sebagaimana masyarakat menerima siri seram di TV3 yang juga menimbulkan trauma. Malahan, siri seram TV3 ini boleh membawa kepada syirik apabila terlalu mempercayai apa-apa yang ditayangkan, berbanding 'Sajak Kematian' yang benar-benar akan ditempuhi oleh insan-insan bergelar kanak-kanak apatah lagi dewasa.



Wednesday, November 12, 2008

Hari Pertamaku

“Kita nak jadi cikgu, bukan nak kerja sebagai cikgu”. Kata-kata tersebut mengakhiri pertemuan bakal2 guru yang baru mendapat penempatan di bumi Pahang tercinta. Seramai lebih kurang 250 orang guru baru (GSST) bakal melaporkan diri di sekolah yang telah ditetapkan selepas taklimat di Wisma Belia Kuantan selama 4 jam itu berakhir. Pastinya seribu satu perasaan tergambar pada wajah mereka. Ada wajah ceria sebab dapat sekolah mengikut pilihan hati tak kurang yang bermuram durja gara-gara over konfiden dapat balik rumah sendiri.

Saya juga adalah di kalangan mereka. Tapi bukan frust dapat jauh, Cuma frust dan terkejut dapat sekolah yang dekat sangat dengan rumah. SMK Keratong, Bandar Tun Razak, Pahang. Erm nampaknya saya kembali ke sini selepas setahun kerana pada tahun lepas saya pernah menimba pengalaman (ROS) selama 2 minggu di sini. Nampaknya saya akan habiskan 5 atau 10 tahun akan datang (mungkin juga lebih) di bumi Keratong ini. InsyaAllah jika Allah panjangkan usia saya. Mungkin ini merupakan hadiah dan berita gembira buat bonda yang telah hampir 4 bulan hidup bernomad dari Bangi ke Keratong setelah keberangkatan adik yang ketiga Muhd Azri ke Politeknik Dungun Julai lalu. Dek kerana tinggal berseorangan di rumah kerana adik-beradik lain juga masih dalam pengajian (tinggal di asrama) dan ayah yang bekerja di luar negeri (Bangi) maka teratak Felda kami terpaksa ditinggalkan. Kini sayalah yang akan menjadi penghuni tetap teratak indah kami menemani bonda tersayang.

Perasaan masuk sekolah? Berdebar ada jugak walaupun dah biasa dengan suasana dan staf2 di sini. Semuanya agak familiar dengan saya. Cuma mungkin beberapa orang guru yang agak baru (senior2 saya) yang belum saya kenali. Harap-harap saya sempat kenal semua menjelang cuti sekolah Jumaat ini. Akhir-akhir sesi persekolahan macam ni guru-guru sibuk keluar berkursus dan bermesyuarat di peringkat daerah dan sebagainya. Hari ini pun saya belum berpeluang berjumpa dengan Puan Pengetua kerana beliau bertugas di luar sehingg hari khamis. Nampaknya dua hari lagi baru dapat mengadap bos.

Pagi ini bondalah yang menghantar saya ke sekolah. Kembali tersingkap nostalgia tika mula-mula masuk sekolah dulu. Masa tu saya baru mengenal sekolah, bondalah yang menguruskan saya dari rumah sampai ke sekolah. Sekarang bonda juga menghantarkan saya ke sekolah kerana kapcai kami yang sebuah lagi pancit. Terima kasih bonda. Tiada kalimah dapat dipanjangkan bagi menggambarkan rasa syukur saya pada Allah SWT kerana msih memanjangkan usia saya sekeluarga hingga saat ini dan tiada kata dan harta yang mampu membayar harga pengorbanan bonda yang sangat cekal membesarkan dan mendidik kami sesempurna ini. Alhamdulillah..Semoga bonda dan ayahanda dirahmati Allah selalu.

Monday, November 03, 2008

Beruntungnya Hidup Ini Dikurniakan Kalian

Pada 17 Oktober lalu, saya dan kak Fatimah sempat ke majlis rumah terbuka Mak Cik Mahani (teman semasa kami bekerja part time di pejabat KAB dulu) di Kalumpang. Mak Cik Mahani adalah satu-satunya staf wanita di pejabat KAB semasa kami bekerja dahulu selain daripada 3 staf lain yang semuanya lelaki. Jadi dengan makciklah kami selalu menghilangkan tensen bekerja dan buat teman rehat di kafe bila tiba lunch hour.

Tapi tak sempat pun nak snap gambar masa open house makcik sebab terlampau khusyuk menikmati Rendang special makcik dari Parit dan terlalu asyik berborak dengan makcik. Biasalah, kaum hawa bila bertemu macam macam topik ter 'create'. Banyak petua petui yang makcik turunkan pada kami pada malam tu sampai tak ingat malam dah semakin lewat.

Sebenarnya pada malam yang sama kami dah plan nak buat kejutan pada Dayah atau kami panggil Uwie (adik seusrah) untuk sambut hari lahirnya walaupun sudah terlewat seminggu. Maaf yer Uwie, bukan tak ingat, tak sempat je. Biasanya kami akan sambut hari lahir ahli usrah bersama-sama dengan jumlah 10 orang semuanya (Adik TG, Adik Najib, Adik Akmal, Adik Syam, Huda, Syabi, Pika, Uwie, Kak Fatimah dan saya) di kafe. Teringat pula masa sambut hari lahir terakhir arwah Semi 2 tahun lepas di kafe KHAR. Masa tu kami beli kek coklat yang enak bangat di kedai kek KHAR dan untuk sambutan hari lahirnya tahun lepas pula kami hadiahkan sehelai cadar warna hijau yang cantik buat arwah. Sekarang kami tertanya-tanya kat manalah cadar tu. Tulah kenangan terakhir kami buat arwah.
"Ya Allah, rindunya kami pada arwah. Seakan-akan arwah sentiasa ada menemani perjuangan kami yang masih panjang ini. Ya Allah letakkanlah arwah di kalangan arwah para mujahid, semadikanlah arwah dengan aman dan tenang di alam sana."

Mohd Suhaimi Yusof. Kami sentiasa mengingatimu dalam setiap doa kami.


Tetapi saya dimaklumkan oleh Uwie bahawa pada malam tersebut akan diadakan rapat umum sempena PRK di KAB, kami terpaksalah mengubah rancangan melewatkan sedikit majlis sehingga rapat umum selesai. Lagipun Uwie dan Pika sedang sibuk kerana mereka merupakan wakil calon untuk Akmal untuk PRK kali ini. Jadi, TG, Najib dan Akmal terpaksalah tak dapat diajak kerana malam sudah lewat.

(Dari kiri : Muhd Abduh x-UNIMAP bersama TG, Akmal dan Najib semasa Rehlah selepas majlis walimah kak Fatimah di Dungun, Terengganu)


Selepas pulang dari rumah Makcik Mahani kami bergegas ke kampus untuk mengambil Syabi yang baru selesai bermesyuarat dan kemudian terus ke KAB dengan harapan masa masih ada untuk menyertai rapat umum. Kak Fatimah pun memecut laju buraqnya menuju ke proton dan terus ke parking biasa kami di depan surau KAB. Suasana sedang gamat dengan sorakan yang kami pun tak pasti apa puncanya. Kami turun dari buraq dan tak sangka kehadiran kami disambut dengan flash kamera yang bertalu-talu. Tercengang-cengang jugak kami dibuatnya. Diikuti pula dengan teriakan daripada suara yang tidak dikenali mengatakan
"Inilah calon mereka. Dato' mana lah yang sponsor ni.". Aikk???? Ape pulak sponsor2 ni. Waaaaaa, x faham.

Kami terus mendapatkan Uwie dan Pika di depan surau. Rupa-rupanya berlaku sedikit salah faham semasa rapat umum tadi kerana Akmal, calon Pro-Kebajikan atau Pro-Mahasiswa tidak dibenarkan berucap atas alasan yang dikemukakan oleh penyokong-penyokong Pro-Aspirasi bahawa masa dah tamat. Cet, kurang asam betul depa ni. Tapi takpe, akmal yang maco tak cepat melatah. Mengalah tak bererti kalah. Tak pasal-pasal kami dituduh sponsor, padahal kami sponsor kek je untuk Besday Uwie. (Sedap betul cheese kek tu. TQ to kak Fatimah).


Erm..Menyelerakan tak?

Selepas memujuk Uwie dan Pika untuk bermalam di KAB, kami pun terus ke port tetap kami di rumah Syam untuk meneruskan plan kami. Di bawah adalah antara gambar yang sempat kami snap.


Wajah si Besday Girl bersama Kak Syamnye dan Pika.


Uwie dan Kak Syabi. Macam adik beradik tak?


Kami bertujuh meraikan hari lahir Uwie..
(Dari kiri atas : Kak Fatimah, Syabi, Uwie)
(Dari kiri bawah : Saya, Pika, Huda dan Syam)

Indahnya ukhuwwah yang kita jalinkan bersama tanpa mengenal sempadan usia, pertalian darah dan geografi. Dalam hujan dan gelap malam kak Fatimah memandu dari Selayang menelusuri jalan berbengkakng bengkok di Ulu Yam untuk bertemu mata dengan adik-adik usrahnya yang dikasihi walaupun dalam kepenatan kerana baru pulang dari sekolah kerana mengajar sesi petang. Begitulah pengorbanan seorang naqibah untuk membuatkan kami mengerti bahawa ukhuwwah itu memerlukan perasaan kasih yang mendalam atas dasar kefahaman terhadap kalimah tauhid. Bukan sekadar untuk difahami teorinya sahaja, malah praktikalnya adalah lebih sukar jika hati tidak mahu memahami hakikat ukhuwwah itu perlukan kejujuran dan tidak lengkap tanpa diikuti dengan sifat saling hormat menghormati, saling berlapang dada dan saling melebihkan sahabat.

Bagaimana Rasulullah dalam proses mahu menegakkan Islam di bumi Madinah didahului dengan penyemaian terhadap akidah yang murni, yang tak mudah untuk dirungkaikan diikuti dengan mempersaudarakan antara kaum Muhajirin dan Ansar. Mereka bersatu dan saling bahu-membahu untuk menjalankan amanah menegakkan Islam di muka bumi Allah, bukankah kita perlu mengikut sunnah junjungan mulia yang kita kasihi ini?

Saya sangat bersyukur ditemukan kalian dalam perjuangan suci ini. Semoga kita terus dikurniakan Allah rasa kasih ini sebagai penguat dan pengikat jiwa di kala rasa lemah bertamu dalam hati untuk terus berjuang. Terima kasih Allah.

ps : tahniah buat akmal yang telah menang besar dalam PRK baru2 ini. Laksanakan amanah setimpal dengan kepercayaan yang telah disandarkan dan ditunjukkan dengan undian yang mereka berikan. Allahuakbar!