Saturday, April 25, 2009

SCIENCE WEEK 2009

Assalamualaikum..

Post kali ini saya mahu berkongsi dengan semua tentang minggu Sains yang julung2 kali diadakan di SMK Keratong.. SCIENCE WEEK 2009 telah berlangsung selama 5 hari bermula daripada 20 April hingga 24 April 2009. Majlis pelancarannya diadakan secara gilang gemilang di Dewan Ibnu Sina, SMKK dengan gimik roket terbang dekat syiling dewan..Tapi roket terbang guna tali je..Nak wat paracut konfem2 la basah kuyup students dan risiko atap bocor boleh terjadi..Huhu.. Apa2 pun tahniah buat Cikgu Azira, Cikgu Hidayah, Cikgu Yo dan teams kerana berjaya menyediakan gimik yang hebat tersebut. Tapi, cikgu amat frust sebab Puan Pengetua yang mencetuskan ide mengadakan SCIENCE WEEK ini dan yang penting meluluskan bajek n_n tidak dapat hadir pada majlis pelancaran kerana menghadiri kursus di Terengganu.

Para pelajar khusyuk mendengar penerangan daripada KP Sains mengenai perjalanan SCIENCE WEEK 2009

Menonton slaid persembahan SCIENCE WEEK 2009

Banner yang cantik ini adalah hasil tangan students form 5. TQ.. Nampak tak roket kecil dekat tengah2 belon purple tu? Ha, tula roket yang disediakan oleh x-student SMKK tahun 2006. Bile roket sampai je kat belon, belon pecah then taraaa..banner pun turun..


Ini pula antara pertandingan yang disediakan dalam SCIENCE WEEK 2009. Pertandingan cooking with nature. Apa tu?


Inilah bendanya-memasak air menggunakan tenaga solar dengan gabungan peralatan yang boleh memErangkap tenaga haba daripada cahaya matahari. Pemenang tempat pertama adalah daripada kumpulan lelaki 3KK dengan catatan suhu sebanyak 59 darjah Celcius.


Ini pula pertandingan roket yang terbahagi kepada Paracut dan Trajektori. Berpeluh cikgu2 menghakimi pertandingan sebab penyertaan sangat2 menggalakkan melibatkan 24 kumpulan bertanding dan roket mereka power-power.


Antara peserta bertanding- Pemenang adalah kumpulan Syafa Pooh dengan catatan trajektori sejauh 130 meter dan Paracut selama 29 saat di udara.


Ini pula aktiviti pameran di makmal Fizik, Biologi dan Kimia. Gambar di atas adalah students saya (Timah, Azi, Ana, Anis, Najwa dan Hani) yang baru siap menyediakan sabun dalam makmal. Macam2 bau dan warna sabun mereka sediakan melalui teknik Saponifikasi.

Ini pulak Saintis Ipin yang melakukan eksperimen Kereaktifan Logam Alkali. Habis bahan kimia dikerjakannya. Tak pe Ipin, yang penting tak ada letupan berlaku. Bijak-bijak.

Ini pula radas penyulingan untuk menghasilkan Ester melalui proses pengesteran. Sangat boring tunggu eksperimen ni. Tapi seronok sebab dapat bagi pendedahan awal pada para pelajar.


Ini pulak di makmal Biologi. Pembedahan katak untuk melihat Sistem Peredaran Darah dalam katak. Balik rumah je terbayang katak sampai x lalu cikgu nak makan. T_T

Ini Gunung Berapi Kandang Kambing..Hehe. Sapa nak resipi gunung berapi ni? Angkat tangan..

Alhamdulillah segala-galanya berjalan dengan lancar. Tahniah kepada semua penggerak program dan semoga SCIENCE WEEK 2009 memberi manfaat kepada semua para pelajar SMKK.

USAHA ASAS JAYA

Cikgu Iza
12.39 pm
26 April 2009

Saturday, April 25, 2009

Tahniah buat adik-adikku

Entri kali ini ditujukan khas buat adik2 dan sahabat2ku tersayang :

Mek Sham, Mek Da, Mek Bi, TG dan Najib kerana telah berjaya menamatkan semester terakhir sebagai mahasiswa UPSI selepas menjalani praktikal di sekolah selama 4 bulan bermula Januari lalu.


Uwie, Syam, saya, Syabi dan Huda. Foto ini dirakamkan semasa konvokesyen saya tahun lalu. Sangat sayang pada kamu semua...Huhuhuhuhu


Foto ni pulak mengenangkan saya kepada adik Najib, arwah Suhaimi dan adik TG semasa mereka first year di UPSI...Cepatnya masa berlalu.

Dalam masa 4 tahun bersama, kak Fety pun dah menemui cinta sejatinya.Happy ending love story..Hehe..ada kaitan ke dengan tajuk entri? Ikikikiki..Saje je mama Fety, jangan marah ye..

Pengalaman selama 4 bulan tersebut sangat penting buat kalian sebelum menempuh alam pekerjaan nanti dan mungkin akan diabadikan sebagai memori terindah dalam lipatan kehidupan masing-masing.

Saat entri ini ditaip, perasaan rindu pada kalian amat mendalam. Rasa nak putar balik roda kehidupan ke alam kampus dulu. Memang sangat indah perjalanan hidup ini dengan kehadiran kalian.

Semoga ukhuwwah kita terus mekar macam bunga yang cantek ni =)

Apa-apa pun selamat menempuh alam pekerjaan tak lama lagi! Tahniah

Kalau ada masa, jengah2 la kakak mu di bumi Keratong ni.ehehehe.. tu je nak pesan.

Monday, April 13, 2009

KEBIN 09

Agak lama memeramkan gambar2 semasa program KEBIN di TAHAP pada 3 hingga 5 April yang lepas di dalam folder. Kesuntukan masa membuatkan saya menangguh2kan usaha untuk meng"upload" gambar2 tersebut.

Sedikit coretan ringkas mengenai program

-program ini adalah anjuran bekas pelajar TAHAP yang kebanyakannya terdiri daripada bekas pelajar SPM 2004. Tahniah buat adik2 semua kerana berjaya mengumpulkan senior2 TAHAP sebagai urusetia program. Kalau saya tak silap dalam 30 orang atau lebih senior2 TAHAP yang turun untuk menyumbangkan tenaga. Dan biasalah, senior yang paling "muda remaja" mestilah dari batch 2002 (Me, Fara n Syed Faiz). Huh, sungguh jelas keremajaanku bila bersama adik2 tersayang di TAHAP.

Saya dan Fara-Ukhuwwah tak mengenal sempadan geografi dan waktu

-Sebenarnya rasa teruja yang teramat sangat sebab dah lama sangat tak join program dengan junior2 TAHAP ni. Walaupun badan saya sangat letih dan kepala berdenyut2 kerana penin2 lalat sebab baru balik dari mengiringi students untuk perkhemahan KRS dan NGO di Janda Baik sebelum itu, saya gagahkan diri jugak untuk pergi ke sana, sekolahku terchenta. Kalau ikutkan nak drive Gen2 a.k.a Fahriku ke Jerantut, tapi bila fikir2 keseraman jalan Kerayong-Bera-Temerloh membuatkan saya membatalkan hasrat dan cuba cari alternatif lain yang lebih jimat dan tidak memenatkan..Ikikikiki... Caranya adalah tumpang Kak Faizah dan A.Shahril (pasangan x-TAHAP, SPM 1999) yang memang kebetulan nak balik ke Lipis pada minggu tersebut. Actually kak Faizah adalah teman sebelah meja saya kat SMK Keratong..Pusing2 jumpa budak TAHAP jugak kan..Waaaaa..pucuk dicita ulam mendatangla.

-Tetapi, ada satu perkara yang agak menyedihkan. Saya memang x sempat nak amik gambar dekat tempat2 bersejarah di TAHAP, especially tempat2 yg meninggalkan banyak memori seperti aspuri, dewan makan, kelas 5 Sina, dewan utama dll kerana saya jatuh demam bila sampai sana.Uhuk uhuk..Jadi telan panadol dan tidurlah yang mampu saya lakukan. Mintak maaf pada urusetia jika saya x dapat menjalankan amanah dengan baik. Tapi demam sekejap je, sebab seronok boleh jumpa Fara, we shared all the sweet moments together. Tak mau tido la, sebab nak habiskan sebanyak masa yg mungkin dengan sahabatku yang sorang nih. Yela, siang2 dah gerenti x sempat bercerita sebab bz dengan program.

Fara bersama adik2 fasilitator yang lain

Fara lagi? Aiseh..

Dan- special tribute to my LDK group : Zulbasyirah, Yuslina, Nur Azira, Siti Nur Ain dan Nurul Syafini. Seronok dapat jumpa adik2 semua dan berkenalan dengan adik2 semua, bercerita, berkongsi pengalaman bagaikan satu keluarga. Rasanya dua hari tu memang tak cukup kan? Takpe, lepas2 ni kite keep in touch dan kalau korang jumpa akak kat blog ni atau kat mane2 tegurla, k.
Khusyuk nampaknye Ain, Pini, Yus, Basyirah dan Azira melakukan aktiviti dalam kumpulan. Baguih betul..adik sapa ni?

Pini dan Ain yang malu2 kucing

Yus, basyirah dan azira dok bincang apa tu?

-Saya juga berkesempatan handle aktiviti semasa explorace bersama Fara dan si kembar (x ingat nama, Fazril ke Fazrul) untuk aktiviti pidato umum / "public speaking". Aktiviti ni sangat menguji kebolehan adik2 untuk bercakap dengan audiens yang berbagai jeins ragam dan piil. Tajuk pidatonya mudah je, tapi audiens dasyat. Ada yang gelak x henti2, ada yang ngantok memanjang, ada yang buat tak tau je, ada yang tanya soalan out of topic, ada yang siap jalan2 ke tempat lain dan ada jugak yang terlampau berminat nak tanya sampai x terjawab si pemidato dibuatnya. Ada video tapi saya tak taw la mcm mana nak upload sebab dah dua tiga kali upload x berjaya. Jadi saya upload gambar je la ye.



Setakat ini sahaja yg dapat saya kongsikan bersama. Perlu meneruskan usaha mengumpulkan bahan untuk Minggu Sains minggu depan. =)

Friday, April 10, 2009

Pada MU Selamanya

Sejenak .. ku imbasi kembali
Erti pelayaran usiaku
Ke timur ke barat
Dunia akhirat
Segalanya .. Ohh

Di tengah hangatnya kejahilan
Membakar hangus keimanan
Dan aku hanyut
Tiada berpaut
Layu sudah pedoman diriku

Kini bersendiri
Ku meniti hari
Ke kanan ke kiri
Ku menilai kembali

Jalan ku lalui
Dosa yang telah pergi
Walau tanpa ku sedari
Air mata membasahi

Terasakan ... terbuka
Kunci pintu hatiku
Timbullah ketenangan di jiwa yang keliru
Terurai kekusutan
Membaralah cinta
Milik-Mu Yang Esa
Selamanya...

Pada-Mu selamanya .. oh...
Selamanya...





Lagu ni sangat jiwang dan buat saya rasa betapa hinanya diri yg penuh dengan noda dan dosa ni.. Semoga Allah sentiasa buka pintu taubat buat saya dan hamba2 Nya yang sentiasa bertaubat kepada Nya..Amin...

Satu lagi, bila dengar lagu saujana saya terkenang zaman2 sekolah dulu sbb time saujana tengah naik dulu saya kat sekolah terchenta, TAHAP (sentiasa di hati). Masa tu saya jambu lagi, baru form 1 n form 2.. Betapa lah minatnye kat kumpulan saujana ni, sebab lagu2 nya yang mendayu2 dan sering mengajak kita mengingat Allah Yg Esa. Berjiwang dengan Allah apa salahnya kan? Jangan tak percaya saya pernah obses dengar lahu SENDIRI nyanyian kumpulan saujana satu masa dulu. Sampai tahap bile team nasyid TAHAP bawak lagu tu saya boleh layan perasaan sampai tak sedar lagu dah habis..Ikikikiki..(ni kes minat lagu ke minat penyanyi nye)..hahaha

Satu lagi lagu Hijjaz pun banyak yg membawa maksud mendalam.. Terutamanya yang memberi kesan dalam hati saya adalah lagu sebelum mata terlena. Tersangat lah tersentuh hati bila dengar. Boleh nangis bile dengar sorang2.. Betapa banyaknya kealpaan dan kelalaian yang saya lakukan, tetapi kasih sayang dan rahmat Allah sentiasa bersama saya. Betapa kayanya Allah SWT dengan sifat Rahman dan Rahim..

Saya memilih kerjaya guru ni pun, sebab bg saya inilah yang dapat saya jadikan sebagai bekalan bagi menemani perjalanan yang panjang nanti..Entah bila.. (Semoga Allah ikhlaskan hati saya dalam setiap keadaan). Walaupun rasa amat tensen melayan karenah students tapi dalam hati saya sebenarnya seronok jadi pendidik.. Bila nampak muka students semangat terus berkobar2 nak mengajar, nak sampaikan ilmu, nak berkongsi segalanya yang saya tahu. Walaupun badan sangat penat, otak sangat berselirat, dan jiwa sedang kacau semua tu seakan2 hilang bila tengok muka students..Hehe, baik x cikgu ni? Macam tak percaya je saya yg taip. Tolonglah percaya.