Monday, March 23, 2009

Management Diaryku..

Pernah tak anda rasa diari merupakan suatu kepentingan dalam hidup anda? Jawapannya hanya anda yang tahu kerana setiap manusia menggunakan diari untuk tujuan atau kegunaan tersendiri. Diari juga memang sangat signifikan dengan wanita kerana wanita suka meluahkan perasaan tidak kiralah secara lisan mahupun tulisan.. Jadi melalui tulisan mungkin diari menjadi salah satu medium untuk mencoretkan apa2 sahaja yang menggambarkan perasaan mereka setiap detik, setiap hari, minggu, bulan dan seterusnya..(Ini spesies yang rajin tahap dewa la ni).


Ini antara koleksi diari saya sepanjang dua tahun berjinak2 menulis dalam management diary..hehe

Diari ni dibeli dengan harga RM 10 (selepas diskaun 50% masa kat Perak dulu, thanx Cg Jamal yg bermurah hati jualkan diari ni pada cg Praktikal. Edisi terhad ni, cg lain pon ade tak dapat. Tapi saya jarang guna sbb terlalu tebal. Hanya untuk koleksi sahaja)


Bagi saya pula, saya kurang minat catat setiap peristiwa yang berlaku dan perasaan saya dalam diari. Kenapa ek? Sebab takut orang baca..hahahaha..Diari pertama yang saya gunakan secara official adalah pada tahun 2007. Itupun sebab ada junior hadiahkan semasa besday yang ke 22 (Adik Taifik UM, x sangka taufik bagi diari..hahahahaha). dulu2 pernah la poyo2 tulis2 dalam diari tu, last2 adik ku yg suke bz bodi bace..Nasib baik takde tulis ayat jiwang2 karat dalam tu..Hehehe..At last, saya pon sedar saya bukanla jenis macam tu..Diari tu saya gune sekejap je dan lepas tu memang x lekat kat tanganla. Ntah mane2 saya letak..When I noticed, waaa.. dah hujung tahun la nak masuk tahun baru diariku banyak yang kosong xde tulisan..hehehe. Masa tu saya lebih suka guna planner yg kak fety hadiahkan instead of diary..cun gile planner tu kak fety buat sendiri untuk saya, sham n die. Tapi takde la gambarnye sbb kene selongkar kotak la. Dah hapus kira sbb dah 2 tahun lebih..

Tapi pada tahun 2008, saya mula guna Management Diary.. Harga murah je. RM 7.50 je kat Mydin..Ikikikiki. Sebab apa yer gune? Sebab masa tu nak start praktikal kat SMK Hamid Khan, Tapah. So saya pon beli la management diary tu untuk salin2 minit mesyuarat ke ape. Iyela cikgu ni x habis2 dengan mesyuarat.. Luckily sekolah tu memang sangat kurang mesyuarat..(Sukenye time tu).. Jadi fungsi diari tu berubah sebagai tempat rujuk jadual mengajar coz skolah tu punye jadual rotate 3 minggu sekali, susah nak hafal jadual. Saya akan salin nama setiap kelas yang akan saya masuk, masa dan subjeknye dalam diary tersebut..

Tapi rutin menulis jadual tu lama2 bertambah. Saya jadi terlebih rajin pulak. Kadang2 saya tulis semua kerja yg saya buat dalam satu2 hari. Tu yang lama duk termenung kat meja.."Apa lagi yang aku buat hari ni"..Macam berangan pon ada..Heheh..Macam bukan diri sendiri pulak bila fikir2. Tapi jangan silap faham, saya hanya akan tuliskan hal2 berkaitan dengan kerja, kewangan, dan notis2 mesyuarat. Sampai sekarang pon macam tu la..Nak2 pulak time gaji msti lagi lama termenung fikirkan cane nak bajek kewangan supaya fix2 nak tunggu gaji lagi skali..Hehe

Ni contoh catatan ringkas yg saya buat mengenai aktiviti harian.. Nampak macam tak penting, tapi ada kegunaannya untuk masa hadapan.

Ni pulak planner tahun 2008..Masa tu manyak gak program2 yang penting dan perlu dicatat tarikhya supaya x lupa dan boleh rancang pengurusan masa secara makro.

Ni planner 2009 sebenarnya, syarikat printing silap cetakla tu. Hentam sajala labu..

Ada cerita yang ingin saya kongsikan mengenai kepentingan management diari ni. Baru2 ni kerani sekolah tempat saya praktikal dulu telefon memaklumkan bahawa sekolah terima satu surat daripada PPD atas nama saya mengatakan saya berhutang dengan KPM sebab duk kuarters pendidikan daripada januari sampai disember 2008.. Ape lagi terkejut babun la jawabnye, bile plak la saya duk kuarters kat tapah lu. Then baru teringat saya pernah apply nak duk kuarters masa nak praktikal dulu, dah ambil kunci pun..Tapi sebab dapat tingkat 5 (malas nak angkut barang+ x fully furnished + jauh dengan sekolah) saya dan kekawan x jadi duk sana. So kami pulangkan semula kunci kat PPD dan mentap di Taman Bukit Indah dengan nyaman dan selesanya.. ( bangga x hengat)

Al-kesahnya, saya pon dah kalot semacam telepon mak buyung yg sorang kat teluk intan yg sedang cbuk di pasar (norzariyah, sori ngaco ko pepagi) untuk konfemkan yang memang kami dah pulangkan kunci..Dia pon kate dah. So how come dorang boleh lupa. Aduih, kes naya ni kalu kene bayar setahun punye sewa kuarters..habisla tunggakan elaun perumahan aku..huhuhu..Then orang tu siap amik nama sekolah aku ngajar sekarang..Mana tak gelabah labah-labah dibuatnya. Dihantarnye surat warning kang, dah jadi isu kat opis skul baru saya ni..

Jadi saya pon tergerak nak belek management diary 2008 yg beum dihapus kira lagi. Hehe, selamat, kalo tak jenuh saya nak mengubang bilik stor untuk identify location diary tu..Huhuhu.. Syukur Alhamdulillah, saya catat tarikh pi hantar kunci tesebut di PPD Batang Padang, cuma nama pegawai yg terima tu je saya x catat. Kira okla tu.. Then apa lagi bukak PC terus taip surat rasmi. Disebabkan gelabah campor bengang dalam masa x sampai 20 minit siapla surat yg mengesahkan saya dah pulangkan kunci dan tarikhnya pada 11 Januari 2008. Saya minta jasa baik pihak PPD semak semula rekod pemulangan kunci supaya tidak timbul kekeliruan lagi, dan saya "s.k" kan surat tesebut pada pengetua Hamid Khan.. Then, emel ke mama Noraz untuk dihantar ke PPD Batang Padang dan SMK Hamid Khan.

Then dalam pukul 4 petang hari yang sama Noraz kol bagitahu semua dah setel. Mungkin berlaku pertukaran staf di PPD menyebabkan staf tu xtahu yang ada buku rekod pemulangan kunci tersebut..Alhamdulillah...

Jadi apa yang saya nak pesan, belajar2 la mencatat setiap urusan anda dalam diari sbb mungkin ia akan berguna pada masa hadapan. Dan jangan hapus kira diari sebelum cukup setahun.. PESANAN KHIDMAT MASYARAKAT INI DIBAWA OLEH CIKGU IZA...