Wednesday, November 26, 2008

TERKENANG....


Alhamdulillah…Selesai sudah 2 minggu pertama program orientasi guru baru. Masih berbaki 2 minggu untuk dihabiskan kerana kami guru-guru baru perlu berada di sekolah selama 4 minggu selepas tarikh lapor diri. Tujuannya adalah supaya kami dapat mengadaptasikan diri dengan persekitaran baru agar proses Pengajaran dan Pembelajaran pada tahun hadapan dapat berjalan dengan lancar.

Berada di sekolah tatkala rakan-rakan sekerja yang lain sedang enak bercuti di rumah adalah satu perkara yang amat menyeksakan. Manakan tidak, sambil-sambil buat kerja mata saya asyik mengerling ke arah jam kerana tak sabar menantikan waktu pulang. Bosan sungguh. Tetapi, sebab tugas, terpaksalah saya gagahkan juga rasa bosan yang mencengkam jiwa. Mujur ada Kak Nani (pembantu makmal sekolah) sebagai teman bicara untuk hilangkan rasa mengantuk bila jam menunjukkan jam 12 tengah hari.

Sebagai guru baru, sudah tentulah banyak kerja-kerja perkeranian yang perlu dilakukan. Setelah menyelesaikan dokumen2 untuk RC (Report of Change) dan menyelesaikan urusan tuntutan (claim) kami 2 orang guru baru di SMKK ditugaskan menyiapkan buku Jawatankuasa Pentadbiran Sekolah bagi tahun 2009. Mujurlah saya sudah biasa dengan kerja2 perkeranian kerana sebelum ni pernah buat kerja part time di pejabat kolej dan pernah jadi Pegawai Tadbir aka kerani di Maahad Tahfiz An-Nur. Alhamdulillah, pengalaman yang sedikit itu yang saya sempat kutip dulu dapat digunakan sekarang. Benarlah kata2 yang menyebut tak rugi kumpul pengalaman kerana manusia belajar dari pengalaman.

Dalam mengharungi masa-masa yang membosankan begini hati mulalah terkenangkan sahabat2 yang jauh di mata. Utamanya terkenangkan dan rindu bangat pada kak Fatimah tersayang. Sedang buat apakah dia tika ini. Mungkin sedang menatap blog hati mamanya, mungkin sedang menyiapkan minit2 mesyuarat, mungkin juga sedang print surat sponsor untuk Maahad ataupun mungkin sedang rajut dalam doa merebahkan pada Allah Taala akan kerinduannya pada suaminya tercinta. Kasihan benar mengenangkan mama yang sorang tu. Kesunyiannya bertambah sejak saya pulang ke kampung halaman, tidak dapat lagi menemani dirinya yang keseorangan kerana Ust Rapi (suaminya) ke tanah suci Ogos lalu. Saya doakan Ustaz cepat2 pulang dari tanah suci membawa sejuta rahmat dan keberkatan. Untung2 tahun depan dapatla saya timang anak sedara.

Terkenang juga pada sahabat2 dan adik2 ku Syabi, Huda, Syam, Aimi, Radiah, Uwie dan Pika. Apa khabarlah mereka saat ini. Walaupun jauh saya yakin tautan hati antara kami akan tetap mengikat ukhuwwah ini. Ini terbukti dengan mesej2 rindu yang mereka hantar saban hari. Terasa seperti orang bercinta pulak. Begitulah indahnya ukhuwwah kerana Allah. Bila lagi dapat bertemu kalian. Masing2 dah punya kehidupan mendatang yang kian mencabar. Aimi dengan kehidupan barunya sebagai cikgi di Kuala Langat, Syabi, Huda dan Syam akan menjalani latihan mengajar pada tahun depan. Uwie dan Pika pula akan menjalani semester ke 6 pengajian mereka di UPSI. Radiah pula meneruskan perjuangan untuk bergelar graduan UM tahun hadapan dan mungkin juga akan menamatkan zaman solonya, tapi tak tahu lagi bila (maaf yer Rad, gurau je).

Teringat pula pada sahabat seperjuangan Shida yang juga bergelar cikgi di Penang. Dah lama tak berjumpa, sejak konvokesyen tempohhari. Baru sahaja mendengar luahannya mengenai betapa sukar nak survive di kotaraya Penang. Menyewa apartmen 34 tingkat di tepi sekolah dengan harga sewa RM 600 sebulan. Siap nak kena tipu lagi dengan orang tengah yang tukang kira apartmen tu. Shida yang naif, tapi tak mudah ditipu. Mujurlah berdua dengan seorang lagi cikgi baru. Saya faham, bukan mudah untuk menguruskan kewangan semasa awal2 menapak di alam pekerjaan dengan gaji yang belum tahu bila dapat. Percayalah sahabatku, semua ujian hanyalah bersifat sementara untuk menguji sejauh mana pergantungan kita pada Allah Taala. Adukan segala kesusahanmu dan rasa sukarmu pada Allah Yang Maha Mendengar rintihan hamba-hambaNya.

Manisnya persahabatan bersama kalian sehingga tak ku sedar masa terus menghambat usia kehidupan kita. Waktu2 yang berlalu amat indah bersama kalian. Kalian yang amat memahami dan amat mengerti tiada galang ganti di hati ini.