Monday, November 03, 2008

Beruntungnya Hidup Ini Dikurniakan Kalian

Pada 17 Oktober lalu, saya dan kak Fatimah sempat ke majlis rumah terbuka Mak Cik Mahani (teman semasa kami bekerja part time di pejabat KAB dulu) di Kalumpang. Mak Cik Mahani adalah satu-satunya staf wanita di pejabat KAB semasa kami bekerja dahulu selain daripada 3 staf lain yang semuanya lelaki. Jadi dengan makciklah kami selalu menghilangkan tensen bekerja dan buat teman rehat di kafe bila tiba lunch hour.

Tapi tak sempat pun nak snap gambar masa open house makcik sebab terlampau khusyuk menikmati Rendang special makcik dari Parit dan terlalu asyik berborak dengan makcik. Biasalah, kaum hawa bila bertemu macam macam topik ter 'create'. Banyak petua petui yang makcik turunkan pada kami pada malam tu sampai tak ingat malam dah semakin lewat.

Sebenarnya pada malam yang sama kami dah plan nak buat kejutan pada Dayah atau kami panggil Uwie (adik seusrah) untuk sambut hari lahirnya walaupun sudah terlewat seminggu. Maaf yer Uwie, bukan tak ingat, tak sempat je. Biasanya kami akan sambut hari lahir ahli usrah bersama-sama dengan jumlah 10 orang semuanya (Adik TG, Adik Najib, Adik Akmal, Adik Syam, Huda, Syabi, Pika, Uwie, Kak Fatimah dan saya) di kafe. Teringat pula masa sambut hari lahir terakhir arwah Semi 2 tahun lepas di kafe KHAR. Masa tu kami beli kek coklat yang enak bangat di kedai kek KHAR dan untuk sambutan hari lahirnya tahun lepas pula kami hadiahkan sehelai cadar warna hijau yang cantik buat arwah. Sekarang kami tertanya-tanya kat manalah cadar tu. Tulah kenangan terakhir kami buat arwah.
"Ya Allah, rindunya kami pada arwah. Seakan-akan arwah sentiasa ada menemani perjuangan kami yang masih panjang ini. Ya Allah letakkanlah arwah di kalangan arwah para mujahid, semadikanlah arwah dengan aman dan tenang di alam sana."

Mohd Suhaimi Yusof. Kami sentiasa mengingatimu dalam setiap doa kami.


Tetapi saya dimaklumkan oleh Uwie bahawa pada malam tersebut akan diadakan rapat umum sempena PRK di KAB, kami terpaksalah mengubah rancangan melewatkan sedikit majlis sehingga rapat umum selesai. Lagipun Uwie dan Pika sedang sibuk kerana mereka merupakan wakil calon untuk Akmal untuk PRK kali ini. Jadi, TG, Najib dan Akmal terpaksalah tak dapat diajak kerana malam sudah lewat.

(Dari kiri : Muhd Abduh x-UNIMAP bersama TG, Akmal dan Najib semasa Rehlah selepas majlis walimah kak Fatimah di Dungun, Terengganu)


Selepas pulang dari rumah Makcik Mahani kami bergegas ke kampus untuk mengambil Syabi yang baru selesai bermesyuarat dan kemudian terus ke KAB dengan harapan masa masih ada untuk menyertai rapat umum. Kak Fatimah pun memecut laju buraqnya menuju ke proton dan terus ke parking biasa kami di depan surau KAB. Suasana sedang gamat dengan sorakan yang kami pun tak pasti apa puncanya. Kami turun dari buraq dan tak sangka kehadiran kami disambut dengan flash kamera yang bertalu-talu. Tercengang-cengang jugak kami dibuatnya. Diikuti pula dengan teriakan daripada suara yang tidak dikenali mengatakan
"Inilah calon mereka. Dato' mana lah yang sponsor ni.". Aikk???? Ape pulak sponsor2 ni. Waaaaaa, x faham.

Kami terus mendapatkan Uwie dan Pika di depan surau. Rupa-rupanya berlaku sedikit salah faham semasa rapat umum tadi kerana Akmal, calon Pro-Kebajikan atau Pro-Mahasiswa tidak dibenarkan berucap atas alasan yang dikemukakan oleh penyokong-penyokong Pro-Aspirasi bahawa masa dah tamat. Cet, kurang asam betul depa ni. Tapi takpe, akmal yang maco tak cepat melatah. Mengalah tak bererti kalah. Tak pasal-pasal kami dituduh sponsor, padahal kami sponsor kek je untuk Besday Uwie. (Sedap betul cheese kek tu. TQ to kak Fatimah).


Erm..Menyelerakan tak?

Selepas memujuk Uwie dan Pika untuk bermalam di KAB, kami pun terus ke port tetap kami di rumah Syam untuk meneruskan plan kami. Di bawah adalah antara gambar yang sempat kami snap.


Wajah si Besday Girl bersama Kak Syamnye dan Pika.


Uwie dan Kak Syabi. Macam adik beradik tak?


Kami bertujuh meraikan hari lahir Uwie..
(Dari kiri atas : Kak Fatimah, Syabi, Uwie)
(Dari kiri bawah : Saya, Pika, Huda dan Syam)

Indahnya ukhuwwah yang kita jalinkan bersama tanpa mengenal sempadan usia, pertalian darah dan geografi. Dalam hujan dan gelap malam kak Fatimah memandu dari Selayang menelusuri jalan berbengkakng bengkok di Ulu Yam untuk bertemu mata dengan adik-adik usrahnya yang dikasihi walaupun dalam kepenatan kerana baru pulang dari sekolah kerana mengajar sesi petang. Begitulah pengorbanan seorang naqibah untuk membuatkan kami mengerti bahawa ukhuwwah itu memerlukan perasaan kasih yang mendalam atas dasar kefahaman terhadap kalimah tauhid. Bukan sekadar untuk difahami teorinya sahaja, malah praktikalnya adalah lebih sukar jika hati tidak mahu memahami hakikat ukhuwwah itu perlukan kejujuran dan tidak lengkap tanpa diikuti dengan sifat saling hormat menghormati, saling berlapang dada dan saling melebihkan sahabat.

Bagaimana Rasulullah dalam proses mahu menegakkan Islam di bumi Madinah didahului dengan penyemaian terhadap akidah yang murni, yang tak mudah untuk dirungkaikan diikuti dengan mempersaudarakan antara kaum Muhajirin dan Ansar. Mereka bersatu dan saling bahu-membahu untuk menjalankan amanah menegakkan Islam di muka bumi Allah, bukankah kita perlu mengikut sunnah junjungan mulia yang kita kasihi ini?

Saya sangat bersyukur ditemukan kalian dalam perjuangan suci ini. Semoga kita terus dikurniakan Allah rasa kasih ini sebagai penguat dan pengikat jiwa di kala rasa lemah bertamu dalam hati untuk terus berjuang. Terima kasih Allah.

ps : tahniah buat akmal yang telah menang besar dalam PRK baru2 ini. Laksanakan amanah setimpal dengan kepercayaan yang telah disandarkan dan ditunjukkan dengan undian yang mereka berikan. Allahuakbar!