Thursday, October 09, 2008

Sederhana Tapi Memberi Erti


Aidilfitri kali ini saya rasakan agak sederhana berbanding Aidilfitri yang lepas. Tetapi tetap memberi erti yang besar buat kami sekeluarga. Walaupun kehilangan nenda tercinta (sebelah mak) pada Mac lalu, kami tetap meneruskan tradisi berkumpul atau setidak-tidaknya menziarahi antara satu sama lain. Usaha ini dimulakan oleh bapa saudara kesayangan yang saya panggil ayahngah. Beliau sekeluarga telah datang ke teratak kami di Keratong sehari sebelum raya bagi sama-sama menyambut seruan takbir di malam Aidilfitri. Terharu rasanya hati tatkala mendengar laungan takbir memuji keagungan Allah SWT di pagi raya. Mungkin ini merupakan permulaan bagi kami sekeluarga mengadaptasikan diri dengan menyambut syawal tanpa kehadiran nenda tersayang kerana kebiasaannya kami akan berkumpul di Besut, (rumah nenda a.k.a rumah ayahngah) bagi meraikan syawal. Selepas ini kami mungkin akan bergilir-gilir menjadi tuan rumah untuk adik-beradik sebelah ibu berkumpul bersama.


Pada tahun ini juga saya cuba meminimumkan pembaziran (azam kami sekeluarga untuk kurangkan pembaziran) kerana setiap kali syawal mesti ada kuih muih atau ketupat rendang yang tidak sempat dimakan lantas menjadi habuan Cik Yam (Ayam) or Cik Nah (Tanah)..Itu bahasa mak saya.. Jadi untuk kuih muih saya hanya buat yang paling digemari oleh adik2, mak dan ayahngah. Untuk abah pula mak pasti akan buat kari daging dan ketupat. Semua makanan favourite saja. Yang agak2 takde orang nak makan kami cut dari list supaya tak jadi habuan Cik Yam dan Cik Nah. Untuk santapan pagi raya kami (nasik minyak) disediakan oleh chef dari Besut (jauh tu). Thanks to Che Ngah. Alhamdulillah, strategi kali ni berjaya.


Mari kita menginsafi nasib saudara kita di Kedah, Penang dan Melaka yang terpaksa beraya dalam banjir. Kita yang serba cukup segalanya perlu ingat akan masih ada yang kurang bernasib baik daripada kita kerana manusia tidak tahu bila waktu dan bagaimana kita akan diuji. Syabas kepada unit Amal Balik Pulau yang berjaya menganjurkan misi kemanusiaan di pagi hari raya. Tatkala insan lain sedang bergembira bersama keluarga di pagi Aidilfitri masih ada insan2 berhati mulia yang sudi meringankan beban insan lain. Syabas dan tahniah atas usaha terpuji tersebut. Untuk maklumat dan paparan lanjut boleh klik kat link ni.. http://landskapsiasah.blogspot.com


Cik Iza

Selayang, Selangor