Friday, October 24, 2008

Manfaatkan Teknologi


Sudah lama rasanya tak mengetuk keyboard dan minda untuk mencoretkan sesuatu. Mungkin kerana kesibukan ataupun buat-buat sibuk. Selama beberapa minggu ni saya asyik melayari blog sahabat-sahabat. Barulah saya sedar saya antara orang yang ketinggalan dalam persada mengeblog ni. Dan antara yang membuatkan kepala saya terhantuk apabila membaca blog seorang senior sekolah saya Saudara Aminul Arifin yang kini sedang menemani zaujahnya yang tercinta, yang juga senior semasa di sekolah dahulu (Kak Nini Suhana) menyambung pengajian di luar negara. Biasalah, catatan demi catatan hidup sebagai musafir dititipkan khusus buat ahli keluarga dan sahabat-sahabat yang berada jauh di mata.

Saya juga terjumpa blog Kak Muna, NISA MALAYSIA melalui blog usrah remaja semasa cuba mencari maklumat mengenai buku usrah remaja keluaran DMPP yang ditulis oleh Saudara Teh Izanuri Jamaludin. Nice tool book that can be used as a guideline for all nuqaba’ remaja seluruh Malaysia. Rupa-rupanya Kak Muna merupakan ipar kepada penulis buku tersebut. Menariknya saya dapati mereka sekeluarga aktif dalam menggunakan laman maya ini sebagai salah satu wadah dakwah yang bergerak dan hidup dalam masyarakat. Saya pernah berjumpa dengan Kak Muna hanya dua kali dalam program NISA di KL dan Perak. Tulisannya dalam blog yang menggunakan tagline Seanggun Bidadari ini cukup menggambarkan personalitinya yang ceria dan simple, sangat sesuai dengan penulisan beliau dalam blognya. Saya berharap agar dapat belajar lebih banyak dari Kak Muna. Sekarang ni dok teropong-teropong blog Kak Mas NISA Wilayah pulak. Kat mane la, kalau cari mesti jumpa punya.

Berbalik kepada cerita asal, sebenarnya satu lagi keluarga yang giat mengeblog ini adalah keluarga senior saya tadi, saudara Aminul. Yang saya katakan terhantuk tadi adalah apabila ‘terbuka’ blog ayahandanya yang menggunakan tagline wadah orang kampung. Saya pun tidaklah mengenali sangat keluarga ini, tapi melalui pembacaan, ayahanda saudara Aminul merupakan seorang guru, samalah macam saya. Beza kami adalah jarak usia yang sangat besar, tapi beliau sudah memulakan blognya seawal tahun 2007. Aduih, terpukul benar saya. Padahal sebagai generasi muda sepatutnya saya lebih awal menggunakan nikmat kecanggihan teknologi ini kerana generasi saya adalah generasi yang membesar dalam arus kepesatan teknologi (Revolusi Teknologi). Terasa macam kufur nikmat pula. Bukan nak "deny" kebolehan warga lama, tapi saya sempat memuhasabah diri bila membaca blog tersebut.

Berbicara tentang wadah orang kampung, saya juga tertarik dengan catatan-catatan kehidupan penulis yang penuh dengan nasihat dan motivasi sebagai orang lama dalam bidang pendidikan. Juga kupasan isu mengenai siasah semasa dan penulisannya tentang tarbiyyah sangat menyangkut tangkai hati saya (betul ke ayat ni). Inilah role-model murabbi yang boleh diambil contoh oleh sekalian yang bergelar cikgu. Hebat mentarbiyyah, di sekolah, di rumah dan dalam masyarakat. Saya mula terlangut berpikir macam manalah saya dua tiga bulan akan datang. Risau pun ada, takut tak dapat laksanakan tanggungjawab mendidik dengan baik. Semoga Allah sentiasa memberi hidayahNya pada saya.

Saya pun masih bertatih-tatih dalam dunia blog ni. Baru je pandai godek-godek dashboard dan belajar macam mana nak tukar-tukar setting dan layout. Semasa baru memulakan blog Tinta Muallim ni lagi teruk, tau post je. Lain-lain tak tau. Teringat pula pesanan seorang naqib, tak guna dok fikir masalah je. Bila umat Islam nak berjaya kalau macam tu. Jadi saya pun tryla godek-godek sendiri kat dashboard tu. Rupa-rupanya bina blog ni mudah je kalau tau cara. (Tapi lagi mudah mencampak2 bawang lada kat dapur). Jadi, sehari dua ni saya selalu menghabiskan masa buat self-tusyen macam mana nak pulak nak tukar template blog saya yang agak sempit ni..Urkhhh..(Buat Permata 1924) yang dengan baik hatinya men’design’ blog ni “Sorilah, sebenarnya ana sayang kat gambar bunga yang cantik tu, tapi rasa macam nak tukar pulak sebab rumah ana ni sempit sangat”.

Dan selama dua hari ini juga saya selalu menemani kakak tersayang meng'update' blognya. Duk tunggu die edit-edit post kadang kadang sampai tersyahid. Tapi saya biasalah jadi pengkritik bahasa dan ejaan sahaja. Rasanya tak rugi kalau pengunjung semua membaca blog yang menggunakan tagline Menuju ke Destinasi Kekal ini. Sekarang ni beliau sedang menulis mengenai bulan Ramadhan yang lalu yang dilalui tanpa kehadiran suaminya yang tercinta, dengan himpunan tazkirah dan peringatan yang berguna buat kita semua. Dan akan menyusul pula kisah beliau pulang ke kampung berhari raya dan kereta pancit dekat highway. Semuanya merupakan pengalaman baru bagi beliau kerana terpaksa megharunginya sendirian. Nak tahu kisah lanjut? Layarilah blog ini. Heee, maaf ye kak dah ter’promote’ blog akak.