Wednesday, February 18, 2009

Monyet Punye Cinta, Manusia Lebih-Lebih

Tadi saya masuk kelas 2 S2, kelas yang saya pegang tahun ni. Nasib baik sempat masuk tepat pada masanya, sebab sebelum tu pi wat blood test free dekat klinik gigi skolah..hehe. Bese2 je, check blood pressure dan sugar level dlm darah. Then kira BMI..Setel wat blood test terus saya berkejar2 masuk kelas.


Biasela kelas 2 S2 ni kena plak masa ke 7 dan 8 kalau lambat masuk silap-silap ada la yang bergaduh dan macam-macam..Aduhhhhh, nakalnya budak-budak kelasku ini. Dengan kalut-kalut saya pon masuk kelas tersebut, mata pelajaran Sains. Malas nak suh depa pi makmal, sebab kalau pi makmal konfem cikgunya kene observe free dek Ketua Bidang sebab kelas kecoh bangat, dari luar dah dengar suara depa.


Macam biasa, bila masuk je stat la saya kuarkan rotan sakti dan mula lah melakonkan watak ibu tiri paling zalim di abad ini…Ikikikiki..memang kene belakon jadi zalim kalau tak habis saya plak yang kene buli..Adeh, adeh. Sekarang ni taktik terkini saya adalah mengutip buku nota mereka setiap kali mereka siap salin nota dan simpan atas meja saya. Bertimbun2 buku depa atas meja sampai saya tak nampak orang duk depan meja saya (k.wani) kerana terhalang oleh buku2 mereka kat atas meja saya..Bukan ape, Cuma sangat bosan dengar perkataan “cikgu, lupa nak bawakla”…”cikgu, buku nota saya tertinggal”…etc..Kalau kene time hangin satu badan rasa nak baling je apa2 yang ada kat tangan masa tu, tapi sabo2 anak orang..hehe..ganaz kan cikgu ni.


So, untuk mengelakkan kemarahan saya berlipat kali ganda mendengarkan alasan2 mereka yang selalu buat2 tertinggal buku nota kat rumah, saya pon kutip n simpan buku depa. Bila nak salin nota baru pi amik atas meja saya..Sampai depa pon merungut, cikgu, lecehlah setiap kali nak salin nota kena pi amik n pastu kena hantar terus pulak tu buku nota. Nasib la wei, sapa suh suke sangat tinggal buku kat rumah. Tapi ok jugak cara tu, sekurang2 nya lengkap la buku nota depa.


Lepas bagi saya bagi depa salin nota, saya pon mula la nak mengajar. OK je hari ni, depa nak la jugak saya mengajar, tapi tak sampai 10 minit. Pastu dah stat nak wat aksi2 bosan mereka yang macam kera kena belacan tu. Nak berjalan sana sini, baling2 kertas, kacau2 membe sebelah. Saya pon menambahkan skala kesingaan saya..Hehe.. Tapi tibe2 saya dapat kesan mcm ada satu atmosfera yang kurang enak antara 2 team budak lelaki dalam kelas tu. Ayoyo, depa ni macam nak bergaduh je. Saya pon hilang mood dah nak ngajar. So, saya suh depa hantar buku nota atas meja guru, then soal siasat dua orang budak.


“Tell me, why u want to beat him?”

“Mana ada teacher”

“What’s ur problem?”

“Masalah peribadi. Teacher mane bleh tau” cet ayat.


Saya pon malas nak tarik2 tali, then ade la sorang boy yg baru pindah duk kat depan meja guru tu tunduk2 muka n mcm nak nangis. Saya pon terus tanya kenapa ape lagi, air mata die terus kuar. All girls dah pandang2 n gelak2 tengok boy tu nangis. Haru betoi, awat plak ni.

Puas saya paksa, baru la si budak yang baru pindah ni mengaku ada boy (kelas saya gak) nak pukul dia sebab die kena tuduh rampas awek orang tu. Cet, yang nak beat die ni plak wat satu komplot lain kat tengah2 kelas kononnya nak cari crowd la tu..Samseng jalanan betul..Dahle pengawas..Siapla esok aku report kat Cg Baizura a.k.a Cg pengawas skolah..


Aiseh, masalah cintan monyet betul, patutlah masing2 macam kera kena belacan. "Sapa awek tu?". Saya cube korek rahsia. Mana la taw kot2 kenal. “Budak kelas sebelah”…Hahaha, nak tergelak pon ada. Baru form 2 dah pandai nak belasah2 org sbb awek. Tolongla………….Sape bleh tolong saya setelkan dua orang boys ni....Haru betoi.


Manusia punye pasal, monyet dapat nama.