Saturday, February 21, 2009

PPSMI vs PIPP?

Dalam masa 6 bulan, saya perlu menghadiri dua temu duga. Yang pertama temu duga penempatan sekolah pada 5 Ogos tahun lalu, manakala 25 Februari ini pula temu duga untuk pengesahan jawatan daripada DC41 kepada DG41. Aduhai, beginikah keadaan seorang penjawat awam? Maka jadi ulat buku lah saya dalam masa dua hari cuti ini (Sabtu dan Ahad). Lebih tepat ulat laptop dan PC sebab nota2 yang perlu dibaca semuanya dalam PC..Hehe Biasalah, kene la belek2 semula nota2 tentang FPK, PIPP dan sebagainya.

Justify FullBeginikan berdebarnya perasaan saya masa nak temuduga nanti? Ni gambar hiasan je. Tak ada kaitan antara hidup dan mati..

Semalam, sempat jugalah saya revise semula teras PIPP yang pertama iaitu Membina Negara Bangsa. Sebenarnya dah lama rasa konpius, tapi saya diamkan jek. Tapi kali ni saja nak kongsi dengan pembaca semua…. Menurut kefahaman saya, melalui teras pertama ini, KPM berhasrat untuk melahirkan warganegara Malaysia yang punya jati diri yang ampuh dalam menangani cabaran globalisasi dan liberalisasi. Yup, mudah difahami. Jatidiri? Termasuklah dari sudut patrirotisme, warisan budaya serta kesenian bangsa. Hem..bagusnya.. Patutlah sekarang ni dah ada subjek Sivik kat sekolah, tapi cikgu2 claimed “susahnya nak mengajar Sivik, tak taw nak goreng apa, dua masa mengadap students..” Hehe, saya pon tak faham perasaan mereka sebab saya tak mengajar Sivik.. Tapi sempat juga saya jeling buku RM cikgu Aisah kat skolah tu.. Look interesting, belajar tentang parlimen, DUN and so on. Bagi saya sangat menarik dan menguntungkan jika para pelajar diberi pendedahan sebegitu sejak dari awal lagi. Tak macam saya, kat U baru nak taw all dewan2 yang ada kat Malaysia ni. Entahlah, maybe dulu x amik pot sangat pasal ni sebab dulu PIPP xde lagi..HEHE..Tapi yang x seronoknya bila nak mengadap muka students kelas belakang2 ni yang mana sorang2 tu datang sekolah sebab terpaksa jerk. Dorang nak belajar ke? Huhu


Jati diri juga boleh dipupuk melalui sukan..Tapi anak

muridku pakai seluaq pendekla..Haishh..haru

Jadi, saya teruskan lagi tentang teras pertama tersebut. Jauh betul melancong tadi. Jadi, nak bentuk jati diri ni, ada macam2 cara. Yang pertama, mestilah melalui kurikulum (yang macam saya bagi contoh tadi). Yang kedua program kokurikulum dan yang terakhir melalui program sukan. Erm..banyak program boleh dibuat untuk meningkatkan jati diri ni. Kat sekolah pun dah diwujudkan Kelab Rukunegara.

Oleh itu, antara fokus yang ditumpukan perhatian oleh KPM dalam usaha untuk Membina Negara Bangsa ini adalah yang pertama sekali digariskan dalam nota saya ni adalah untuk memperkasakan Bahasa Kebangsaan sebagai asas perpaduan dan bahasa ilmu. Wah…sangat menarik tetapi amat mengelirukan saya..

Kenapa saya kata keliru? Awat PPSMI belum dimansuhkan lagi? Tu yang saya konpius. PIPP dibangunkan seawal tahun 2006 lagi dan jangka masa kerangkanya adalah sehingga tahun hadapan, 2010. Tapi isu PPSMI belum setel2 lagi. So memang totally berlawanan antara PPSMI yang masih belum pasti keputusannya dengan apa yang dicadangkan dan sedang cuba dilaksanakan dalam PIPP. Sebenarnya, bila dengar ura-ura kata penghujung tahun 2008, akan dapat keputusan sama ada nak teruskan PPSMI ataupun tidak. Saya tarik nafas lega kejap. Tup-tup la, kene teruskan jugak sebab keputusan PMR meningkat pulak. Haish...dua tiga hari ni kluar dalam TV kata sebelum hujung tahun 2009 pulak nak bentang keputusan. Pas setahun-setahun. Berangan mat jenin la nampaknya para pelajar kita nak kembali belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Ibunda sendiri.

Teringat masa saya belajar dulu. Tanpa PPSMI pon bleh jugak survive belajar dalam BI kat matriks dan U. Alahai, murid-muridku, apalah nasib kalian...Ni pon gambar hiasan..

Untuk maklumat lebih lanjut, pembaca2 sekalian boleh layari laman ini.