Tuesday, September 02, 2008

MUBAHALAH SAIFUL BUKHARI 15 OGOS 2008

“Bismillahirrahmanirrahim,Wallahi,Wabillahi,Watallahi.Saya bersumpah bahawa saya telah diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 26 jun 2008 iaitu pada tarikh tersebut, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah memasukkan……………”“Jika saya berdusta atas pengakuan ini, maka saya berdusta terhadap Allah s.w.t dan saya sanggup menerima azab, dilaknat dan kutukan daripada Allah s.w.t sehingga ke hari kiamat.”


Beliau mengucapkan kalimah syahadah sebanyak 3 kali dan diikuti bacaan surah alfatihah. Negara gempar dengan keberanian bermubahalah oleh Saiful Bukhari,pelbagai komen,pandangan daripada rakyat yang mengikuti kes ini khasnya.Ikrar sumpah ini dijalankan sehari sebelum penamaan calon di Permatang Pauh setelah kes liwat ini agak lama menyepi di media-media, dan kembali gempar dengan sumpah ini pada waktu2 sebegini…..


Berikut adalah temubual wartawan Sinar Harian bersama Saiful Bukhari:


W: Ke mana hilang selama ini?

S: Saya bukan menghilangkan diri tetapi mendiamkan diri untuk mengumpul kekuatan kerana saya telah difitnah dan ditohmah, terutama sekali oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.Jadi itulah alasan saya.


W: Kenapa pilih hari ini dan di Masjid Wilayah Persekutuan?

S: Saya memerlukan kekuatan mental dan rohani kerana bersumpah bukan mudah dan dibuat suka-suka kerana akibat akan dilaknat oleh Allah s.w.t.Alhamdulillah, Allah s.w.t telah memberikan saya kekuatan dan saya bersumpah pada hari ini


W: Ada yang kata lebih daripada sekali(diliwat)?

S : Itu saya akan beri keterangan di mahkamah


W: Betul kamu buat pemeriksaan di Pusrawi?

S: Itu saya akan beri keterangan di mahkamah


W: Kenapa pada mulanya kamu pergi ke Hospital Pusrawi?

S : Itu saya akan beri keterangan di mahkamah


W: Tapi betul Saiful pergi ke Pusrawi hari itu?

S : Keterangan di mahkamah.Saya akan bagi keterangan.


W: Besok penamaan calon, kenapa hari ini……Saya harap kamu faham

S: Secara kebetulan sahaja. Kalau nak ikutkan kita pun tak tahu Anwar akan bertanding.Laporan saya itu pun pada 28 Jun, kita tidak tahu dia akan bertanding bila.Tetapi saya ingin tegaskan di sini, saya memerlukan kekuatan dan alhamdulillah Allah s.w.t. memberikan saya kekuatan untuk mengadakan sumpah hari ini.Dan hari ini hari jumaat, hari yang sangat dirahmati Allah s.w.t


Sebahagian temubual dengan Saiful Bukhari.


Para pembaca boleh menilainya dan yang mendengarnya secara langsung lebih mampu untuk menilainya…Dr.Asri menyifatkan tindakan Saiful Bukhari mengangkat sumpah mengikut syariat Islam mempunyai risiko yang teramat besar dan bukan mudah bagi seseorang melafazkan sumpah mubahalah itu melainkan dia dalam keadaan tidak siuman ataupun dia sedar apa yang diyakini itu adalah benar.‘


Tindakan Mohd Saiful itu akan menimbulkan kesangsian pihak yang dicabar(DSAI) dan bagi menghilangkan keraguan masyarakat, maka Anwar perlu juga melafazkan sumpah mubahalah dengan bentuk yang sama. Maka jadilah mubahalah yang mana kita akan lihat hukuman Tuhan nanti.’..Keberanian dan kesanggupan Saiful Bukhari amat dikagumi……


...juga digeruni….Wallahu’alambissawab...Semoga Allah menunjukkan kebenaran,meyungkurkan kebatilan...Allah Maha Mengetahui dan Maha Adil....


Teringat masa belajar PQS masa sekolah menengah dulu. Gerun bila ustazah Rozita ceritakan bahawa bermacam bentuk laknat yang Allah boleh turunkan sekiranya pengakuan yang dibuat adalah palsu. Nauzubillah, semoga dijauhi daripada azab Allah..