Tuesday, September 23, 2008

AIDILFITRI-KEMBALILAH KEPADA FITRAH

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI kepada semua sahabat yang pernah menemani diri ini sepanjang perjalanan hidup saya. Mohon maaf atas segala keterlanjuran bahasa dan tingkah laku yang telah membekaskan luka di hati sahabat2. Halalkan makan dan minum saya, jika ada hutang saya dengan sahabat2 jangan la malu2 mintak ye.

Aidilfitri merupakan hari kemenangan buat umat Islam setelah sebulan menahan hawa nafsu. Juga merupakan manifestasi daripada kemenangan kita yang berjaya mengubah diri ke arah yang lebih berkualiti setelah diberi bonus yang banyak oleh Allah Taala untuk beribadah dan memuhasabah diri selama sebulan Ramadhan. Ibarat besi yang panas terbakar, Ramadhan membakar semangat dan spritual kita untuk melakukan perubahan mengikut acuan yang kita mahukan berlandaskan kefahaman dan penghayatan kita terhadap ajaran Islam yang sebenar. Semoga titik perubahan yang kita lakukan ini akan membawa makna yang besar buat diri kita bagi meneruskan perjuangan Islam yang telah dirintis oleh Para Anbiya' dan Para sahabat baginda. Kita hanya perlu meneruskan perjuangan ini berbekalkan iman dan keyakinan bahawa kemenangan Islam itu semakin hampir. Semoga semangat Badar Al-Kubra meresap ke dalam nadi setiap pejuang agamaNya yang rindukan syahid. Hidup mulia mati syahid. "Ya Allah aku mahu mati sebagai orang yang berjuang."

Saya akan pulang ke kampung halaman untuk menyambut Aidilfitri bersama keluarga di Felda Keratong. Dek kerana tidak membeli tiket lebih awal terpaksalah saya bertukar 3buah bas KL-Seremban, Seremban-Bahau, Bahau-Keratong. Perjalanan yang panjang mungkin memakan masa sehari suntuk. Di samping itu, bolehlah saya buat survey, yang mana lebih jimat naik bas ekspres yang telah dinaikkan surcajnya sebanyak 30 peratus berbanding naik bas lompat2 macam ni. (Teringat keluhan rakan2 terutamanya yang ingin pulang beraya mengenai kenaikan harga tiket bas yang tentunya membebankan kehidupan mereka sebagai pelajar). Semoga Allah mempermudahkan urusan saya. Mujurlah kak Fatimah, kakak seperjuangan merangkap isteri majikan saya sekarang memahami dan membenarkan saya pulang lebih awal. Jadi pada hari Khamis ni akan berangkatlah saya untuk pulang ke desa yang dirindui.

Buat sahabat handai yang berkelapangan jemputlah singgah ke teratak buruk saya di Felda Keratong untuk berkongsi kesyukuran meraikan Syawal bersama. Semoga Allah panjangkan usia saya dan sahabat2 untuk bertemu lagi dengan Ramadhan akan datang. Amin Ya Allah..